Pantanal en door naar Campo Grande

Het is heerlijk wakker worden hier, in de ochtend is het nog lekker fris en als je dan voor het ontbijt even alleen een rondje loopt hoor je overal vogels kwetteren. Met name de ara’s maken nogal een lawaai. Half 7 hebben we ontbijt en moeten de koffers klaar staan zodat de mannen deze op de kar kunnen zetten en kwart over 7 verlaten we boerderij weer.

Het is onze laatste ochtend in Pantanal en we gaan vanmorgen nog een (verlengde) boottocht over de Miranda rivier maken. Maar daar moeten we eerst komen natuurlijk. Dus moeten we dezelfde route weer terug als gisteren met een grote pick-up. Wat ze hier een 4×4 noemen maar die dingen hebben duidelijk alleen maar achterwielaandrijving. Het is een andere dan we gisteren hadden, deze kan de hele groep kwijt op de stoeltjes boven op de laadbak. Maar hij is ook een stuk ouder en die stoeltjes staan niet echt lekker vast. De rit gaat een tijd goed, vooral omdat deze chauffeur meer ervaren is en niet extra gas gaat geven in de plassen. Maar toch gaat het bij een grote plas weer fout en zitten we weer vast. Er komen wat cowboys op paarden van de andere kant die nog overwegen te proberen ons er met de paarden uit te trekken maar gelukkig komt inmiddels ook de tractor met de kar met koffers er aan.

De tractor kwam eerst ook nog bijna vast te zitten maar kon zich er gelukkig nog net uittrekken. Ze doen weer een poging om de pick-up uit de modder te trekken met ons er nog in, maar dat lukt niet. Dus moeten er weer zoveel mogelijk mensen uit. Het trapje aan de achterkant eindigt nu midden in de diepe plas dus moeten we er langs de zijkanten uit klauteren. Een paar van de oudere groepsgenoten mogen blijven zitten. Na een paar pogingen lukt het om de pick-up, die tot zijn assen in de modder stond, uit de plas te trekken. We mogen er allemaal weer in en rijden zonder verdere incidenten naar de opstapplaats voor de bootjes.

De bootjes zijn van het type waar je redelijk relaxed met 2 naast elkaar kan zitten. We maken een boottocht over de rivier van een paar uur waarbij we vooral vogels zien en soms een kaaiman. Halverwege, vlak voor we keren, zien we nog een otter familie. Rond half 3 zijn we weer terug bij de opstapplaats waar ook nog een familie capibara’s rond hangt. We stappen weer in de pick-up en die rijdt ons naar de bus die een paar kilometer verderop staat. Met de bus rijden we nog een half uurtje naar de lunch. Dat is zo’n plek waar je een buffet hebt en je eten per gewicht afrekent. De kwaliteit van deze liet wat te wensen over vond ik, taai vlees, droge kip en de rest was ook niet bijzonder.

Het is nu nog een paar uur rijden voordat we iets over 7 uur bij het Brumado Hotel aankomen. Sommige reisgenoten slaan het diner over omdat we al zo laat de lunch hadden. Een paar gaan in het hotel restaurant wat eten, ik loop alleen naar de MacDonalds een kilometer verderop voor een cheeseburger en een milkshake. Dat was nog best apart, want het is weliswaar langs een drukke weg maar hier en daar liggen wat zwervers en het voelde niet helemaal safe. Rond half 10 ben ik weer terug, even een stukje schrijven en dan proberen te slapen, want de kamer is erg gehorig en ik lig dus pal aan die drukke weg.