Naar Ilha Grande

We gaan Paraty weer achter ons laten vandaag. Gelukkig hoeven we niet al te vroeg ons bed uit omdat we om 9 uur pas vertrekken vanuit het hotel. Kolja heeft voor vanmiddag nog een boottocht georganiseerd dus dit wordt weer een mooie dag

Het is een klein 2 uur rijden naar Angra dos Reis waar de boten vertrekken naar Ilha Grande. Er zijn langzame (houten) boten met veel ruimte om rond te lopen, maar wij gaan met een grote rib-boot die veel sneller gaat. Net als wij de boot in gaan breekt er nog een gevecht uit tussen 2 honden dat min of meer overslaat op de eigenaren. Gelukkig waren wij daar snel weg. Het is wel een gepuzzel om onze koffers in de boot te krijgen want die moeten dus worden opgestapeld in het gangpad tussen de rijen stoeltjes. We varen uiteindelijk om 11:40 weg en in ongeveer 40 minuten varen we naar Ilha Grande.

Op het eiland is geen gemotoriseerd verkeer op eiland dus we moeten onze koffers zelf naar het hotel dragen. Maar het is maar een paar honderd meter, het is allemaal niet zo groot hier. We droppen onze koffers bij hotel Pousada Recreio da Praia en gaan even wat lunchen. Als we even later terugkomen zijn de kamers ook klaar en kunnen we nog snel even de koffers in de kamer brengen. Het zijn mooie ruime kamers met fraaie inloopdouche en veel handige plekjes om wat op te bergen.

Om 14:00 staan we op de pier om in onze boot te stappen. Het is net groot genoeg om allemaal ze kunnen zitten en we varen eerst naar een strandje waar toch best al wat mensen zijn ondanks dat het alleen per boot te bereiken is. Daarna een flink stukje varen op snelheid (45 km/u) en dan komen we bij de eerste snorkel plek aan. Ik heb nog wat filmpjes gemaakt die ik later op de website zal zetten. Als we door willen varen naar de tweede snorkel plek wil een van de motoren niet aan slaan. Blijkbaar omdat de benzineleiding van deze wat hoger zit dan van de andere, dus wordt er even 40 liter brandstof in de tank onder onze voeten bijgevuld. De tweede snorkel plek sla ik over, de zon is al bijna onder en dus zie je toch minder. De laatste stop is bij een strandje waar we de zonsondergang kunnen fotograferen en op de terugweg maken we ook nog foto’s van de mooie volle maan.

Terug in het hotel even douchen en ik ga met een klein groepje naar een visrestaurant dat Kolja op haar lijstje voor ons had gezet. Eten op het strand met de voeten in het zand en onderweg moesten we nog over/door een stroompje heen (ik was blij dat ik mijn sandalen had aangetrokken). Rond 11 uur zijn we weer terug bij ons hotel en ik duik gelijk mijn bed in.