Taroko kloof

Ook vandaag sta ik weer om 7 uur op, haf 8 ontbijt en half 9 vertrekken we met de bus naar de Taroko-kloof. Dat is eerst een kleine 2 uur rijden vanaf ons hotel in Hualien.

We hebben een programma om 3 korte wandelingen te lopen vandaag. De eerste die we lopen zou volgens de informatie de makkelijkste zijn. Het pad is inderdaad goed te doen maar door de overhang van de rotsen moeten de wat langere mensen (zoals ik) goed op blijven letten om het hoofd niet te stoten tegen de rotsen. Het uitzicht is in ieder geval schitterend, we lopen op een soort rand tegen de rotswand een meter of 10 boven de rivier. Mooi aangelegd pad voor het grootste deel, je zou dit bijna op je slippertjes kunnen doen. Heen en terug hebben we hier bijna 5 kilometer gelopen.

Het verhaal vooraf over de tweede wandeling, naar de zwaluw grot, was dat het wat nauwe doorgangen had en je moest daar een helm op. Met name die nauwe doorgangen zag ik niet zitten dus ik sloeg deze over. Met nog wat andere reisgenoten ging ik met de bus naar de andere kant en onderweg zagen we dus het pad dat helemaal niet uitdagend was. Het ging gewoon langs de weg door dezelfde tunnels als de bus. Vanaf de andere kant zijn we de groep gewoon tegemoet gelopen en hebben we toch denk ik nog een derde van de route gelopen.

De derde trail was al helemaal een teleurstelling, na een kleine kilometer bleek het pad versperd en konden we niet meer verder. Een paar reisgenoten hebben nog een stukje van een ander pad geprobeerd maar dat was ook niet veel. De volgende stop was een hangbrug waar maar 8 personen tegelijk op mochten voor een paar foto’s, en daarna reden we naar de Changchun Shrine, ter nagedachtenis aan degenen die het leven lieten bij de bouw van deze wegen hier in de bergen. De laatste stop was bij het strand, om een beetje te slenteren en pootje te baden. Echt zwemmen is hier te gevaarlijk vanwege de stroming.

Rond 5 uur waren we terug bij het hotel. Even douchen en om half 7 verzamelen we alweer voor het diner. Het begint te regenen als we richting night market lopen dus duiken we een Amerikaans grill restaurant in. Heerlijk gegeten, maar wel voor een bedrag dat ongeveer gelijk staat aan de kosten van alle diners en lunches tezamen tot nu toe (nog steeds onder de 25 euro). Terug naar het hotel en op zoek naar een bar, de receptie stuurt ons naar een zaakje schuin aan de overkant. We doen de deur openen daar zit al een hele groep uit ons gezelschap. Nog even gezellig geworden ook met de tafel met Taiwanezen naast ons waar er iemand jarig was. Nadat wij ook allemaal uit volle borst hadden meegezongen, kregen we ook een stukje taart. Kwart over 10 weer in de kamer, morgen verlaten we Hualien weer.