Taipei – Hualien

Vandaag laten we Taipei weer achter ons, na een wat onrustige nacht sta ik om 7 uur bij het ontbijt en half negen rijden we met de bus richting het Yehliu Geopark ten noorden van Taipei.

Het valt op in Taipei en omgeving dat de snelweg vaak op pilaren is gebouwd, alsof je dus constant op een brug rijdt. Met schermen ernaast zodat men op de grond bijna niet door heeft dat er verkeer langs raast boven. Dat viel me gisteren in de stad ook al op en werkt eigenlijk best goed. Onderweg naar het geopark komen we al de eerste lange tunnels tegen, want een groot deel van Taiwan bestaat uit bergen. In het geopark blijven we een kleine 2 uur en we maken eerst de wandeling naar de top. Goed te doen omdat het vooral langzaam omhoog loopt. Terug beneden bekijken we nog de uitgesleten stenen waarin je dan een koninginnehoofd, paddestoelen, een gorilla en nog veel meer zou moeten herkennen. Daar heb je dan vaak wel enige fantasie nodig. Bijzonder dat voor dat koninginnehoofd dan een rij staat van mensen die op de foto willen met die rots. Verder zien we hier ook nog wat fossielen die overal op de grond liggen van zee-egels en vissen.

Terug in de bus rijden we door naar de Qingshui-klif maar onderweg staan we nog in een file in zo’n lange (13km) tunnel. Blijkbaar was er een flink ongeluk gebeurt want we zagen diverse auto’s van hulpverleners langskomen. Ik was blij toen we de tunnel uit waren, dat ligt mij toch niet zo, tunnels en file. Bij de klif begon het al wat te spetteren, maar net zoals we dat hier eerder hebben gezien blijft het ook bij een paar spetters. De klif zelf vond ik nou niet heel spectaculair, maar blijkbaar is het hier dat 2 aardplaten botsen en de ene over de andere schuift en zo deze kliffen veroorzaakt. Er zijn hier ook regelmatig kleine aardbevingen volgens de gids.

Onderweg naar Hualien verteld onze lokale gids nog wat over waarom de schoonmakers hier bij het foodcourt waar we net gegeten hebben onze bonnetjes willen hebben. Blijkbaar is er hier een systeem waarbij je met de nummers op die bonnen flinke prijzen kan winnen. Elke 2 maanden is er een trekking en de hoofdprijs is 10 miljoen Taiwaneese dollars (3 ton in euro) maar er zijn ook veel kleinere prijzen te winnen al vanaf de laatste 3 cijfers goed (3 euro). Met dit systeem zorgt de overheid dat de BTW altijd netjes betaald wordt op basis van die bonnetjes.

Tegen 5 uur komen we aan in het Park City Hotel, ook weer een prima hotel, ietsje minder dan de vorige maar nog steeds top. Even douchen en dan gaan we weer naar een night market waar we ook weer op een food court eten. Grootste nadeel daarvan vind ik zelf dat je dan telkens op krakkemikkige krukjes zit aan wankele tafeltjes. Maar wel weer top eten, ik kreeg mijn eten op een kokend hete metalen schaal waar het nog lag te bakken. Daarna terug naar het hotel waar ik nu mijn blog zit bij te werken, maar helaas lukt het me niet meer om de GPS route van mijn tracker af te krijgen. Vanaf morgen maar met de telefoon proberen.