Foguangshan – Tainan

Het is net voor 5 uur als ik opsta vanmorgen. Dat ging prima omdat ik hiervoor gisterenavond ook al om 8 uur in mijn bed lag. We willen namelijk vanmorgen de ochtenceremonie meemaken in het klooster. Niet iedereen is van de partij, ongeveer 8 van de 20 reizigers laten verstek gaan.

Persoonlijk vond ik de opkomst van het aantal monniken een beetje tegenvallen. Er zouden een paar honderd monniken verblijven in dit klooster maar bij de ochtend ceremonie waren er hooguit 50. We krijgen allemaal een boekje in ons handen en mogen aan de zijkant op krukjes plaatsnemen. In het boekje staan de Chinese woorden van de versen in standaard alfabet uitgeschreven maar ondanks dat is het gewoon niet bij te houden. Een monnik komt ons af en toe opnieuw aangeven waar we zijn in het boekje. Al met al duurt het geheel nog geen uur en vervolgens moeten we nog dik drie kwartier wachten totdat we kunnen ontbijten. Dat ontbijt bestond vervolgens uit alleen maar zoete broodjes en cakejes.

Half 9 verlaten wij het klooster weer en rijden we eerst naar het vroegere Britse consulaat in Kaohsiung. Het laatste stukje daarvan moet met de openbare bus omdat onze bus niet in dat oude stadsdeel mag komen. Het consulaat is nog een oud gebouw uit de 19e eeuw (dus niet eens zo oud in mijn ogen) en verder vond ik het ook niet heel interessant. De meeste van ons waren dus al snel uitgekeken, dit is een excursie die ze bij toekomstige reizen mogen heroverwegen. Vooral ook omdat we na het bezoek ruim een half uur op de bus hebben staan wachten, de eerste die langs kwam zat al gelijk vol met de mensen die voor ons al stonden te wachten.

We rijden met onze eigen bus door naar de Lotus Pond in Kaohsiung wat omgeven is door tempels en pagodes. Helaas staan de meest beroemde 2 pagodes in de steigers en het is niet het seizoen dat de Lotus bloemen bloeien. Maar er is nog genoeg te zien rondom dit meer. Onder andere een groot beeld van Confusius waar je ook in kan, maar we mogen niet verder dan de 2e verdieping. Hier hadden we best wat meer tijd kunnen besteden want de anderhalf uur (inclusief lunch) voelde wat kort aan. Als laatste gaan we nog naar Fort Zeelandia, een oud Nederlands fort wat best leuk is om te zien, maar hier waren de 2 uur die er voor uitgetrokken waren weel veel te ruim. Na een uurtje hadden we het fort wel gezien en hebben we nog een uur lang doelloos door de straatjes er omheen gedoold.

Om 5 uur zitten we allemaal weer in de bus en rijden we door naar Tainan, dat is nog een uurtje rijden voordat we inchecken bij het New Dynasty Hotel. Ook dit hotel is weer dik in orde, wel erg zachte bedden, zeker in vergelijking met de ‘planken’ in het klooster. Na het douchen verzamelt mijn groepje weer in de lobby en gaan we op zoek naar een leuk restaurantje. Op aangeven van Luc gaan we naar een Mexicaans restaurant wat zo’n 15 minuten van het hotel af ligt. Dat bleek een goede keuze want het eten was heerlijk. Na het eten gaan we terug naar het hotel, na deze lange dag is er weinig energie meer over om een bar op te zoeken. Zo rond half 10 zit ik in mijn kamer en begin ik mijn blog bij te werken…