Syracuse en Neapolis

Ook in dit hotel is er weer zo’n ontbijt wat je dingen moet aanwijzen die dan op je bord worden gelegd. Vooral de mensen die stevig ontbijten krijgen wel wat rare blikken of ze niet teveel nemen. En blijkbaar was het ook mogelijk scrambled eggs te bestellen maar dat had ik dan weer gemist.

We hebben nog de hele morgen om Syracuse te bekijken want we vertrekken pas om half 2 vanmiddag. Wel moeten we de kamers al uiterlijk half tien verlaten hebben. Dus ik pak mijn koffer weer in een die zet ik in dezelfde ruimte waar we net het ontbijt hebben gehad. Daarna ga ik alleen het stadje in, diverse anderen gaan namelijk de Joodse baden bezoeken en dat leek mij niets. Gisteren waren we al naar de zuidelijke kant geweest en onder andere Castello Maniace bezocht, vandaag ga ik de andere kant op. Ik loop eerst naar het uitkijkpunt bij de kust en vervolgens naar het Piazza Archimede waar de Fontein van Diana staat en ook nog een aantal grote Palazzo’s.

Ik loop door naar de haven via een oude poort en dan naar het punt waar dit eiland aan het vasteland vastzit met een paar bruggen. Dan weer terug naar de Tempel van Apollo en daar een markt op. Onderweg kom ik alweer wat anderen tegen die nog van rondlopen, ik ga op het Piazza Archimede een bak koffie halen. Terwijl ik daar zit worden er ook nog wat film opnames gedaan met blijkbaar een hier bekende acteur. Heel circus met 3 maanden met uitgebreide camera’s, een visagiste, director, regelaars er omheen die tegen mensen roepen dat ze niet mogen fotograferen (hallo, is gewoon openbare weg hier hoor). Uiteindelijk loop ik ook weer naar het hotel en kom onderweg mij vaste clubje weer tegen.

Om half twee vertrekken we weer met taxi busjes die ons net buiten de stad weer afleveren bij een iets grotere bus (weer een relatief gezien kleine bus voor 20 personen) een in een minuut of 10 rijden we eerst naar de Basilica Santuario Madonna Delle Lacrime voor een foto stop. Dit is namelijk geen gewone kerk maar een heel apart gebouw, beetje vorm van een omgekeerde slagroomspuitmond. Daarna nog een klein stukje door met de bus naar Neapolis, een archeologische site van een stad die ooit in de oudheid de grootste stad van de regio was, groter dan Athene zelfs. Daar lopen we nog 2 uurtjes rond en bekijken de Griekse en de Romeinse amfitheaters, een paar grotten waarvan een met de naam ‘het oor van Dionisius’ die zo gevormd is dat je geluiden van afstand nog heel goed kan horen.

Om een uur of 4 rijden we door naar Marina di Ragusa waar we tegen 6 uur aankomen. Dit is onze laatste slaapplaats in Italië en we blijven hier 3 nachten in hotel Aria di Mare. Ik had dit hotel al opgezocht online en het scoorde niet hoog. Naar mijn mening het minste hotel van de hele reis, ik snap niet waarom reisorganisaties dat doen want die laatste blijft meestal in je herinneringen hangen. Een half jaar geleden in Griekenland had ik hetzelfde. Op mijn kamer druk ik al diverse torretjes en muggen dood, WiFi werkt alleen bij de receptie, douche wordt niet echt warm, echt schoon is het niet, tuin lijkt wel een vuilnisbelt, zit aan zee maar om op het strand te komen moet je eerst het hotel uit en er dan helemaal omheen lopen, er is geen achteruitgang en het geheel is volledig sfeerloos. Na het douchen gaan we nog wat eten in het centrum van het stadje wat toch ook alweer 15 minuten lopen is. Onderweg terug hebben er nog moeten schuilen voor een bui.