Modica

Weer een nieuwe variant op het ontbijt, in dit hotel moet je de dag vooraf een lijstje invullen met wat je wilt eten bij het ontbijt. En als je dan in de ochtend gaat ontbijten dan staat er voor elke kamer al een tafeltje met kamernummer gedekt. Op zich een aardig idee, maar dat werkt natuurlijk niet met een groep zoals die van ons waar dan een aantal mensen alleen zit te ontbijten. Heel ongezellig.

We gaan vanmorgen vanuit Marina di Ragusa een excursie doen naar het stadje Modica dat wat hoger in de heuvels/bergen ligt. Eerst rijden we naar een uitzichtpunt vanwaar je het hele stadje kan overzien. Daarna rijden we de stad binnen zover als de bus kan. Het laatste stuk moeten we lopen naar de centrale kerk. Vanuit deze kerk lopen we nog een stukje door de stad tot bij de andere kerk. Hier zij ook mensen aan het verzamelen voor een bruiloft. We gaan op een terras tegenover de kerk wat mensen zitten kijken totdat het tijd is voor onze sessie over hoe hier chocolade wordt gemaakt. Dat doen ze hier namelijk zonder zuivelproducten waardoor je ook chocolade met een hoog cacao percentage krijgt.

In de reisbeschrijving stond dit als een chocolade fabriek maar in de praktijk was het gewoon een winkel. De dame doet het wel leuk met wat grapjes tussendoor maar uiteindelijk gaat het hele verhaal en het proeven er natuurlijk om dat we dingen kopen. En daarin zijn ze wel geslaagd. We proeven een stuk of 10 smaken met onder andere sinaasappel, hazelnoot, jasmijn en pepers. Met name die laatste is wel bijzonder, maar ik loop er niet echt warm voor. Ze hebben ook chocoladelikeur met pepers en die brandt nog meer in je keel. Ook nog wat koekjes maar die heb ik niet eens geprobeerd. Wel wat repen chocolade gekocht, met name met mint en met koffiesmaak.

We rijden terug naar het hotel een een paar mensen gaan later nog naar Ragusa. Ons plan was om dat morgen te doen maar ook dat plan wordt geschrapt omdat er een andere excursie wordt gepland. We willen hier dus nog even gaan rondlopen maar ondertussen is er een enorm noodweer uitgebarsten. We stellen dat dus maar even uit en uiteindelijk gaan we pas anderhalf uur later nog even naar het centrum voor een klein hapje en even kijken bij de jachthaven. Onderweg pikken we nog wat reisgenoten op. Eind van de middag lopen we terug via een paar supermarkten waar ik bij een van deze nog een nieuwe spons koop. Mijn oude heb ik in Syracuse laten liggen.

In de avond loop ik weer met het vaste groepje naar het centrum om te dineren. Later sluit ook Yvonne weer aan, die was mee naar Ragusa en had daar al gegeten, maar wilde toch nog even aansluiten voor de gezelligheid. Deze keer hebben we een beter restaurant en ik kies er eens voor om een biefstuk te eten in plaats van Italiaans. De ober denkt blijkbaar dat we Duitsers zijn en schakelt dus telkens over op Duits, zelfs nadat Jeroen een keer roept ‘ich spreche kein Deutsch’ blijft hij volhouden ons in het Duits aan te spreken. We laten het maar zo. We maken het weer niet laat en rond kwart over elf ben ik terug in mijn kamer.