Athene

Vandaag hadden we de hele dag om Athene te verkennen, maar omdat het gisteren zo laat werd vertrekken we pas om half 10. Dat is nog krap want ik lag pas om 4 uur in mijn bed en toen de wekker ging had ik er dus krap 4 uurtjes slaap op zitten.

Na het ontbijt gingen we met reisleidster Marja eerst een oriënterend rondje doen langs diverse bezienswaardigheden, onder andere langs het Monastiraki plein waar de oude bibliotheek van Hadrian staat en langs nog veel meer waarvan ik de namen niet allemaal kon onthouden. Daarna liep ik met Patrick, Hans en Geuze naar de oude Griekse agora. We laten ons leiden door maps.me en die leidt ons naar de achterkant. Maar die ingang blijkt gesloten en dus lopen we langs het hek door op zoek naar de ingang. Uiteindelijk lopen we er dus helemaal omheen (kleine 2 kilometer) voordat we de ingang vinden waar Eva op ons staat te wachten.

De agora is een archeologische site waar onder andere een nog goed bewaarde tempel (van Hephaestus) staat. We lopen hier een uurtje rond en daarna gaan we ergens lunchen en blijven daar ook nog een beetje hangen. We hebben om 5 uur afgesproken bij een van de ingangen van het Akropolis, die we met een gids gaan bezoeken. Het bijkomende voordeel van zo’n gids is dat de groep niet vol gas naar boven loopt. Het is immers een flinke klim en de temperatuur ligt toch wel richting 30 graden. We nemen ruim de tijd voor het rondje over de Akropolis waarbij de gids allemaal feitjes opsomt waarvan ik de meeste nu alweer vergeten ben.

Hierna gaan we nog met de hele groep wat eten in de wijk Plaka, heerlijk eten buiten op een terras en voor 16 euro een mixed grill die ik niet helemaal op kon. Ook hier blijven we met een groepje nog een beetje hangen en weer veel te laat lopen we terug naar het hotel. Mijn stappenteller geeft inmiddels een kleine 25k aan. Snel naar bed want over een kleine 6 uur gaat mijn wekker alweer.