Trakai – Kaunas – Klaipeda

Na een goede nacht doorslapen was ik vanmorgen redelijk vroeg op en dus ook vroeg bij het ontbijt. En dat was maar goed ook want achter mij liep de rij snel op. Toen ik ging zitten stond er inmiddels wel een man of 20-25 in de rij. Maar gelukkig waren de meeste uit mijn groep vroeg zodat we redelijk op tijd (kwartiertje te laat misschien) konden vertrekken.

We rijden eerst naar Trakai en onderweg vertelt Nina, onze reisleidster, over de traditionele huisjes met 3 ramen (1 voor God, 1 voor de stichter van Trakai en een voor de bewoners). Die huisjes zouden er nog moeten staan maar ik heb ze niet gezien. We bezoeken hier vooral Waterburcht, een van de eerste forten die hier ooit gebouwd zijn en die volledig gerestaureerd / herbouwd is. In tegenstelling tot de prachtige zonnige dag van gisteren valt nu de regen soms behoorlijk hard naar beneden. Gelukkig is veel in de burcht binnen want de regenjas aan met de toch nog vrij hoge temperatuur (20+) is geen pretje.

Na wat koffie rijden we door naar Kaunas. Onderweg vertelt Nina nog wat over Litouwen. 31% van het land bestaat uit bos en 15% is beschermd gebied. Verder leeft het land vooral van landbouw, aardgas en olie (vooral voor lokaal gebruik) en industrie. Litouwen is in 1918 onafhankelijk geworden maar na de 2e wereldoorlog weer ingenomen door de USSR. In 1990 zijn ze weer onafhankelijk geworden en in 2014 toegetreden tot de EU. Het land is deels vlak en deels heuvelig met een hoogste punt dat net onder de 300 meter ligt.

Nadat we in Kaunas geluncht hebben rijden we naar The Ninth Fort, dat voor de eerste onafhankelijk door de Russen werd gebruikt als gevangenis voor mensen onderweg naar werkkampen en in de tweede wereldoorlog door de Duitsers als gevangenis voor joden die kort daarop geëxecuteerd werden. Nu is het een museum waar onder andere veel foto’s van de joodse slachtoffers te zien zijn. Indrukwekkend maar je wordt er ook wel een beetje depressief van. Gelukkig breekt de zon weer door als we deze plek achter ons laten en doorrijden richting Kleipeda. Bij de koffiestop hebben we alweer grotendeels blauwe lucht.

Tegen half acht gaan we met een pontje het water over naar de Koerse Schoorwal waar we verblijven in de Smiltynes Jachtklubas. Een hotel aan een jachthaven dus. Kleine simpele kamers maar zeker niet slecht. We gaan gelijk aan het diner terwijl het buiten soms toch weer met bakken uit de hemel komt, en blijven daarna nog hangen voor een drankje, andere opties in de buurt zijn er namelijk toch niet. Tegen 11 uur wil het personeel toch ook wel naar bed en worden we met wat hints (lichten buiten uit, stoelen worden aangeschoven) er op gewezen dat het tijd is om op te stappen.