Botanische tuin en koffieplantage

Rond een uur of zes werd ik wakker van de vogels maar ook van mijn reisgenoten die blijkbaar al vroeg wakker waren en voor mijn deur stonden te praten. Nu had ik toch al genoeg geslapen dus ben ik er ook maar uitgegaan om al wat vogels te fotograferen voor het ontbijt.

We zijn ook vandaag in de streek Armenia we hebben weer twee excursies op het programma staan; de botanische tuin met vlindertuin en de koffieplantage. Maar eerst genieten van een lekker ontbijtje want het eten is prima in dit hotel. Iets wat ik helaas niet van mijn bed kan zeggen. Het is een half uurtje rijden naar de botanische tuin er we zijn eigenlijk ook wat te vroeg want ze zijn nog niet klaar voor ons. Na nog een 20 minuten wachten kan de rondleiding eindelijk beginnen. We komen gelijk al bij een fotostop waar we kolibries kunnen fotograferen die gelokt worden met suikerwater. Daarna lopen we verder door de tuin en vertelt de gids over hoe iemand ooit de koffieplantage op dit terrein opkocht en weer in oorspronkelijke natuurlijk staat bracht.

We lopen langs een maquette van de streek en een doolhof van hele lage heg maar de belangrijkste attractie hier zijn toch wel de vogels, bijvoorbeeld bij een uitzichtpunt met een eenzijdige spiegel waardoor wij de vogels en een soort uit de kluiten gewassen marmotten goed kunnen zien en fotograferen, maar ze ons niet zien. Ook bij de woestijn tuin zitten weer veel kolibries. Het laatste bezoek hier is aan de vlindertuin en omdat het mooi weer is fladderen de vlinders er lustig op los wat het soms wel wat moeilijk maakt om ze op de foto te krijgen. Rond 12 uur rijden we terug naar het hotel voor de lunch.

Na de lunch rijden we weer in ongeveer een half uurtje naar de Recuca koffieplantage die zich inmiddels helemaal op het toerisme heeft gericht. De lokale gids, een hele enthousiaste jonge gast, vertelt wat wetenswaardigheden over koffie, bijvoorbeeld dat Colombia derde is op de lijst van koffie exporterende landen na Brazilië en Vietnam, dat koffie oorspronkelijk in de 6e eeuw ‘ontdekt’ is als drankje in Ethiopië, dat Nederlanders na Finland de meeste koffie drinken per hoofd van de bevolking, dat koffie struiken gemiddeld zo’n 25 jaar meegaan maar wel elke 6-7 jaar helemaal kort gesnoeid moeten worden, etc. Vervolgens moeten wij nog wat koffie plukken maar dat valt niet mee want het us geen oogsttijd dus zijn er weinig rode besjes te vinden. Een demonstratie van het ‘pellen’ zit er dus ook niet in.

We zien wel de moderne machines die nu gebruikt worden voor het pellen, het uitzoeken van de goede koffie (die mag niet drijven) en het drogen (hoewel dat ook vaak gewoon in de zon gebeurt). Daarna krijgen we nog een bakje om te proeven en legt hij uit dat de moderne methodes om koffie te zetten eigenlijk koffie oplevert met veel minder cafeïne. Met filter gezette koffie bevat veel meer cafeïne dan bijvoorbeeld espresso. In de regel is het zo dat hoe langzamer het vocht door de koffie loopt, hoe meer cafeïne er wordt ‘afgegeven’. Ook is decaf blijkbaar slecht voor je omdat er chemicaliën gebruikt worden om de cafeïne af te breken. Die chemicaliën zitten vervolgens wel in het eindproduct. We eindigen met een proeverij waarbij we eerst de droge koffie moeten ruiken van 5 soorten, daarna de koffie met water en uiteindelijk ook moeten proeven. Ik koop ook nog 2 zakken bonen voordat we weer naar het hotel rijden.

In het hotel eerst douchen en vervolgens hebben we het diner om 7 uur. Het is weer heerlijk, een varkensfilet lapje met rijst, bananenchips en een lekker sapje. We blijven nog even hangen want het is nog erg vroeg, maar om 9 uur is iedereen toch wel weer naar de kamer vertrokken. Ik werk mijn blog nog even bij voordat ik mijn bed in duik.