Reisdag naar Houayxay (Laos)

Vannacht heerlijk geslapen en ik had de wekker ook wel nodig vanmorgen. Na een prima ontbijt alles weer ingepakt want om 10 uur vertrekken we vandaag richting de grens, we verlaten Thailand namelijk alweer en gaan Laos in.

Omdat we zo laat vertrekken en toch wel 5 uur moeten reizen, blijft er verder van de dag ook niet veel over. We hebben onderweg nog wel een paar stops vorige toilet, koffie of lunch en rond een uur of 4 komen we bij de grens aan. Daar nemen we alweer afscheid van onze chauffeurs en Thaise gids. We gaan hier namelijk eerst door de douane van Thailand en dan met speciale bussen door het niemandsland, over de ‘vriendschapsbrug’ naar de douane van Laos. Daar moeten we allemaal paspoort, een pasfoto en 36 dollar inleveren en krijgen we even later ons paspoort met visum weer terug.

Na de grens is het nog een kwartiertje rijden naar het Houay Xai Riverside hotel & Phonevichith Guesthouse aan de Mekong rivier. Het is inmiddels al half 7 en donker, van het mooie uitzicht over de rivier kunnen we dus nog niet echt genieten. Het hotel is wat primitiever dan het vorige maar met een goed bed en werkende airco ben ik dik tevreden. We gaan hier eerst wat eten en we blijven nog even napraten. Maar tegen 10 uur wordt er afgerekend en verdwijnen we de kamers in. Morgen half 8 ontbijt en vanaf half 9 gaan we de Mekong af op een ‘slowboat’.

Helaas heeft de GPS tracker niet de hele route goed gewerkt dus ik mis een paar segmenten (wordt tijd voor een nieuwe).