Buchara

We hebben vandaag om 9 uur een rondleiding door Buchara met een gids, dus weer geen haast vanmorgen. Uitslapen zit er echter niet in want mijn kamer heeft alleen vitrage en geen gordijnen. En nog voor 6 uur is het dus al volop licht in de kamer. Dan nog maar een poging met het internet, maar dat is niet veel beter dan gisterenavond.

Na het ontbijt worden we opgehaald door de gids en beginnen we aan de wandeling met uitleg langs de vele monumenten in deze stad, waaronder diverse prachtige medreses (koran scholen), moskeeën, mausolea, het fort (de Ark) en de beroemde Kalon minaret uit de 12e eeuw, het enige bouwwerk dat Djenghis Khan hier overeind heeft laten staan tien hij de stad veroverde en waar hij zijn tegenstanders vanaf liet gooien. Veel van de andere gebouwen die we zien zijn dan ook al een keer verwoest en later herbouwd.

Als de tour rond een uur of 1 is afgelopen gaan we op zoek naar een restaurantje,  we zijn bijna de helft van de groep dan al kwijt. Dat zoeken duurt best lang zodat we laat eten en pas rond half vier weer op pad gaan. Mijn kuiten voel ik dan al best goed. Volgens sommige uit de groep is de Char Minar 100 meter van het centrale plein, maar dat blijkt flink verder. Als we die dan ook bezocht hebben lopen we eerst even naar het hotel. Met Frans en Ewoud ga ik daarna nog een keer terug naar het fort om ook daar binnen te kijken. Tegen 7 uur zijn we weer in de stad en trekken we ons even terug in de kamer. We spreken rond 8 uur weer af.

Een aantal uit de groep ging vanmiddag naar de hammam (bad en massage) en anderen rond 6 uur naar een dansvoorstelling. We zouden elkaar eigenlijk weer ontmoeten op het centrale plein rond een uur of 8 maar door te vage afspraken lukte dat niet. Met een beperkte groep van 10 zijn we dan uiteindelijk dan maar gaan eten. Wederom goed, echter niet zo perfect als gisteren. Het was echter wel een stuk duurder hier, maar dat moet je relatief zien, want mijn eten met drinken kwam uit op ongeveer 8 euro. Tegen 11 uur zijn we weer in het hotel. Snel naar bed want morgen vertrekken we weer vroeg voor weer een lange reisdag.