Addis Abeba – Debre Markos

Ik heb redelijk kunnen slapen vannacht, totdat er om een uur of 5 ineens ergens muziek begon te spelen. Ik weet nog steeds niet of het nu buiten was of misschien een tv in de naastgelegen kamer. Vervolgens had ik ook nog last van een mug dus ben ik er maar een kwartiertje eerder dan gepland uit gegaan.

Het wordt vandaag een lange reisdag en na een snel ontbijt om 7 uur staan we half 8 bij de bus. Met een beetje vertraging vertrekken we tegen 8 uur voor de lange rit in een volgepropte bus over slechte wegen… Geen pretje. Als we half 11 er dan ook uitmogen voor een koffiestop is iedereen daar hard aan toe. Ik heb zelf vooral last van mijn knieen omdat ik mijn benen niet kwijt kan. En ik ben zeker niet de enige want er zitten meer lange mensen in de bus. De koffie is gelukkig heerlijk en we hebben bij de stop een mooi uitzicht op het dagelijks leven in een klein Ethiopisch stadje.

Na de koffie rijden we nog 60 kilometer verder waar we stoppen bij Debre Libanos, een klooster met een kerk die vooral bekend is van zijn glas in lood ramen. We bezoeken de kerk en het museum dat naast een grote 700 meter diepe kloof ligt die verderop over gaat in de enorme rift vallei. Een paar kilometer verderop eten we ook onze lunchpakketjes met uitzicht op deze kloof. Daar proppen we ons weer in de bus voor het volgende stuk. Al deze tijd zitten we overigens op een hoogvlakte op zo’n 2400 meter. Je zou het niet zeggen als je uit het raam kijkt want dan lijkt het soms wel alsof je gewoon tussen de weilanden in heuvelig zuid Nederland rijdt, alles is groen.

Onze volgende stop is op het moment dat we de Blauwe Nijl oversteken. Dat is wel een stuk lager, op 1500 meter, en dat merk je aan de temperatuur die direct naar 30+ is gestegen. We maken wat foto’s en dan is het nog 2,5 uur voordat we na zessen bij het Gozamen hotel in Debre Markos aankomen. We zijn hier alleen om te eten en te slapen, morgenvroeg vertrekken we weer. Het hotel is zo op het eerste gezicht prima, alleen veel geluid van de doorgaande weg waar het aan ligt. Alsof de ramen open staan zo hard klinkt het. De wifi is gelukkig wel prima. Na een lekkere pizza ga ik nog even mijn blog bijwerken en om 11 uur snel weer slapen.