Addis Ababa

Ondanks dat ik heerlijk geslapen heb schrik ik toch weer veel te vroeg wakker, ik 10 over 6. Een kleine 3 uur vroeger dan gepland. Ik blijf nog een tijdje liggen maar om 7:40 ben ik het zat en ga er uit. En ik kan de schuld deze keer toch niet aan jetlag geven.

Ik zit rond een uur of half 9 al beneden maar er is nog niemand van mijn groep bij het ontbijt.ik zit nog wat op (het vreselijk trage) internet totdat rond 9 uur de eerste verschijnt. Na het ontbijt hebben we om 10 uur een briefing. Natnalel vertelt onder andere dat Ethiopië nooit gekoloniseerd is. Wel zijn er missionarissen uit Portugal geweest en natuurlijk de Italianen. Ze hebben ook een eigen kalender met 13 maanden, 12 van 30 dagen en 1 van 5 dagen waarop niet gewerkt wordt. Ze hebben ook een eigen alfabet met 33 letters met elk 7 tonen. De valuta is Birr, waarvan je er 25 krijgt voor 1 euro.

We krijgen nog een lekker bakkie koffie (Ethiopië is de oorsprong van koffie) en vervolgens is er voor de liefhebbers vandaag een citytrip. Er gaan 12 mensen mee, de rest gaat zelfstandig op stap. Natnalel vertelt nog dat het over het algemeen veilig is in het land voor ons, de mensen hebben geen probleem met buitenlanders en toeristen worden juist gerespecteerd en niet lastig gevallen. De 12, waaronder ik, gaan met de bestuurder Zamamu op stap. We rijden eerst langs de warmwaterbronnen waar ook het warme douche water vandaan komt in ons hotel.

Natnalel verteld nog dat het noorden voornamelijk christelijk is en het zuiden meer islamitisch. Er zij 80 etnische groepen elk met hun eigen taal. Addis Ababa heeft 5 miljoen inwoners en het hoofdkantoor van de Afrikaanse Unie zit hier. We rijden langs het oude paleis van Haile Gebre Selassie waar nu de president woont. Daarna gaan we naar het National Museum waar de botten van de bekende Lucy liggen, de oudste bekende rechtop lopende voorloper van de moderne mens. Daarna lunch. Na de lunch gaan we naar de oude hoofdstad Intito boven op de heuvels waar we een kerkje en een museum bezoeken.

Vervolgens de bekende St. George kathedraal ook weer met een museum. Dan terug naar het hotel waar ik met een paar reisgenoten nog een drankje neem bij een lokale bierkeet. Best grappig. Even terug naar het hotel en op internet zoeken we een restaurant op. We rijden daar vervolgens met 2 taxi’s naartoe en blijkt dat het restaurant niet meer bestaat. Gelukkig met hulp van de taxi chauffeurs geraken we wel bij het zusterbedrijf waar we authentiek Ethiopisch eten krijgen en een mooie show met dans en zang. Tegen half 10 zijn we weer in het hotel. Na het schrijven van mijn blog duik ik om 11 uur mijn bed in. Morgen vertrekken we om half acht, dus om 6 uur opstaan als ik ook nog wil ontbijten.