Vrije dag Havana

Lekker rustig aan vanmorgen, de bus brengt ons namelijk om 9 uur pas naar het centrum van de stad. Dus ruim tijd voor een relaxed ontbijtje. Maar voordat ik daar heen ga eerst douchen en dat blijkt een uitdaging vandaag. Er komt een miezerig stroompje warm water uit de kraan en zodra je koud water bijmengt is het gelijk weer helemaal koud. Dus veel geduld hebben met afspoelen.

We rijden met een gereduceerde groep naar het centrum. Bert, Wim en Theo blijven achter omdat ze zich niet top voelen. Halverwege stappen Jelleke, Liesbeth en Veronique uit, die gaan naar de begraafplaats die een stuk buiten het centrum ligt. In de stad aangekomen ga ik met een groepje naar de overkant van de baai met het gammele pontje. Aan de overkant lopen we eerst omhoog in de hitte naar het Jezus-beeld. Hier haakt een deel af en met z’n zessen lopen we door voor een bezoek aan het gerestaureerde fort waar we een uurtje of wat rondlopen. Na dit bezoek lopen we terug en nemen het pontje weer terug naar de stad. Daar gaan we op zoek naar wat te eten en van alle mogelijke tentjes lopen we precies het restaurant binnen waar net een deel van onze groep zit te eten. Helaas was het verder vol, dus belandden wij op een terras van een café waar we broodjes bestellen (die overigens prima waren ondanks de waardeloze bediening).

Het is inmiddels alweer bijna 2 uur dus heel veel tijd hebben we niet meer. Om 4 uur moeten we bij bus terug zijn. We besluiten nog een keer naar de kathedraal te gaan waar Walter en Nel gisteren niet meer naar binnen mochten omdat de dienst begon. Daarna gaan we op zoek naar de zaak met huisgemaakt ijs die Abel gisteren had aangewezen. Na enkele omzwervingen en her en der wat vragen (handig dat Nel Spaans spreekt) vinden we die ook en halen een heerlijk ijsje. We zijn ruim op tijd bij de bus en niet iedereen is daar, blijkbaar zijn sommige al eerder terug naar het hotel gegaan met een taxi. Onderweg zetten we Ellen af bij de Russische ambassade waar ze foto’s wil nemen. We hebben haar nog steeds niet teruggezien….

In het hotel nemen we met een klein groepje eerst nog een drankje en het groepje wordt steeds groter. Gezellig, maar om 6 uur ga ik toch mar eens kijken of ik nog kan douchen voor we weer vertrekken voor het diner. En dat ging weer met hetzelfde flutstraaltje als vanmorgen. Om 7 uur rijden we weer naar het centrum waar Karin voor ons heeft gereserveerd in een restaurant boven open een dak met uitzicht op het fort aan de overkant. Om 9 uur wordt bij het fort een kanon afgeschoten elke dag. Het eten was heerlijk deze keer (het was ook wel wat duurder). Na het eten wordt er voor Karin een taartpunt met een kaarsje gebracht, ze is namelijk jarig. Precies op het moment dat deze komt en de lichten uit gaan en wij gaan zingen, gaat ook het kanon af. We gaan met taxi’s terug en omdat het inmiddels alweer 11 uur is ga ik maar gelijk naar de kamer. Morgen laten we Havana weer achter ons…