Via Las Terrazzas naar Vinales

Vandaag vertrekken we naar Vinales en we hebben wederom geen haast. Tot nu toe een van de meest relaxte reizen die ik gedaan heb wat betreft vertrektijden. Rond half 8 ga ik ontbijten en half 9 loop ik terug naar mijn kamer om mijn tas te halen. Daar blijkt mijn pasje niet meer te werken dus moest ik dat hele end terug naar de receptie, pasje laten activeren en alsnog naar de kamer om mijn tas te halen. En natuurlijk zat ik in de achterste kamer van het complex, dik 5 minuten lopen. Net op tijd voor vertrek sta ik bij de bus.

Om 9 uur vertrekken dan richting Vinales maar na een uurtje rijden eerst de excursie van vandaag. We stoppen namelijk bij Las Terrazzas. Dit is een natuurgebied dat op de UNESCO lijst staat. Oorspronkelijk was dit een stuk oerwoud op diverse heuvels maar toen de Fransen vluchten van de nabijgelegen Dominicaanse Republiek naar hier en koffie plantages begonnen vond er een kaalslag plaats. Nog versterkt door de productie van houtskool die ook in deze regio plaatsvond. Uiteindelijk waren het dus kalender heuvels geworden. Toen de veel goedkopere koffie productie in landen als Colombia opkwam raakte de koffie plantages hier in verval en moest er iets anders gevonden worden om geld te verdienen. Dat vonden ze in het eco-tourisme waarvoor de begroting in terassen weer gepland werd. Nu is het een natuurgebied en de meeste ex-boeren zijn nu natuurbeschermers of leveren diensten aan toeristen.

Bij aankomst in het plaatsje krijgen we eerst koffie en daarna hebben we 2 uur de tijd om rond te kijken. Een aantal mensen gaat een canopy tour doen (aan een kabel door de bomen suizen), ik heb dat al in Costa Rica en Canada gedaan dus ik sla over. Het dorpje ligt in een smal dal en de huizenblokken staan tegen de hellingen. Dat geeft wel een pittoresk beeld al zijn de woningen wel redelijk modern. Er ligt ook een hotel waar ze de bomen zo gepland hebben dat deze door de veranda’s heen groeien. Ook een fraai gezicht. Na een wandeling ga ik nog wat foto’s maken van de mensen die de canopy tour doen.

Hierna gaan we eerst wat eten bij de Rio San Juan waar we keuze hebben uit de schalen vis, vlees en schaaldieren die op tafel gezet worden. Ook is er voor de liefhebbers kans om te zwemmen in de natuurlijke poelen die zich in de rivier vormen of kan je een wandeling maken langs de rivier. We hebben hier na het eten nog zo’n anderhalf uur voor voordat we eerst onze welkomstcocktail ophalen die we eigenlijk bij binnenkomst hadden moeten krijgen (maar toen was het te druk, en zo’n cocktail in de ochtend is misschien toch niet zo’n goed idee). Overigens is de rum hier goedkoper dan cola, vandaar dat ze best wel scheutig zijn met alcoholische welkomstdrankjes. Na het drankje doen we nog een korte excursie naar de ruïnes van een koffieplantage voordat we in 2 uur tijd naar Vinales rijden.

We verblijven hier in Rancho San Vincente, ook weer een ruim opgezet complex aan 2 kanten van een weg. Aan beide kanten is een zwembad, en in het deel waar wij zitten zijn het weer allemaal huisjes van 1 tot 4 kamers in en blok. Weer een goed werkende airco die helaas wel veel herrie maakt. Wel veel betere waterdruk dan in het vorige hotel. Lekker douchen en om 7 uur vertrekken we naar Vinales waar we onbeperkt varkensvlees, kip, tonijn en kreeft voorgeschoteld krijgen. Terug in het hotel nemen we nog een drankje en rond half 12 zoeken we de kamers weer op.