Venetie

Vandaag een prachtige dag in Venetië doorgebracht. Vanmorgen ging om 6 uur al de wekker en na een matig ontbijtje (broodjes met kaas, ham of jam en yoghurt met cereal…  Ik miste mijn eitje) vertrokken we rond half 8 richting Venetië.  Het weer zat niet mee, want het regende al een klein beetje. Een klein uurtje reizen van ons hotel voordat we aan de kust bij Venetië aankwamen.

Venetië bestaat uit maar liefst 118 eilandjes die met elkaar verbonden zijn door meer dan 400 bruggen. Maar eigenlijk is het nog veel groter want alles in de lagune hoort er eigenlijk ook bij. Wij zijn eerst met een privé boot naar Burano gevaren, een kleiner eiland met heel pittoresk in felle kleuren geschilderde huizen. Dit eiland staat bekent van de kant die hier oorspronkelijk vandaan komt. Terwijl we daar rondlopen begint het weer te druppelen.  Als we echter even later in een uurtje doorvaren naar de grotere, bekendere eilandengroep trekt de bewolking weg en breekt de zon door en wordt het schitterend weer.

Van de reisleidster hebben we in de bus al een communicatiesysteem gekregen, wij hebben allemaal een ontvanger met een oortelefoon en zij heeft een microfoon.  Zo kunnen we haar altijd horen ook als ze 50 meter verder loopt. We lopen een stuk door Venetië en ze verteld dat het in de 5e eeuw gesticht is door mensen die op de vlucht waren voor de oorlogen na de val van het Romeinse rijk. In het begin leefden de mensen van visserij en later ook van zout die op de eilandjes gewonnen werd. Met de handel in dat zout werd op andere handel opgepikt waar ze uiteindelijk heel erg rijk van werden. De grotere huizen die ze van dat geld lieten bouwen waren eigenlijk te zwaar voor de eilanden en zijn daarom met houten palen gestut, 9 per m2.

We maken een kort tochtje in een gondel en lopen dan door naar het bekende San Marcoplein en het daaraan gelegen Dogepaleis. Nadat we genoeg foto’s hebben gemaakt gaan we lunchen.  Vrij laat vandaag (bijna 2 uur) maar misschien mede daardoor smaakte de lasagna mij heerlijk. We hebben nog een uurtje vrije tijd en ik loop eerst met een groot deel van de groep naar de Rialtobrug. Daarna loopminuten op mijn gemak door de smalle steegjes terug naar het San Marco plein waar we met z’n allen in water taxi’s stappen voor een boottochtje door het Canal Grande met prachtig uitzicht op de Palaza (paleizen) die er langs gebouwd zijn. Na bijna de hele dag blauwe lucht komen er nu toch weer donkere wolken aandrijven, maar geen probleem want onze dag ziet er toch op.

Met een grote boot varen we in een uur weer terug naar de bus die ons om 10 over 7 weer afzet bij het hotel. Net genoeg tijd voor een drankje voordat we om 8 uur gaan eten, rollade met een sausje, aardappelpartjes en een soepje vooraf… En uiteraard weer salade, dat krijg je hier standaard bij elke maaltijd. Snel nog even de blog bijwerken en naar bed, morgen Verona (waar de wifi in het hotel helaas niet gratis is, dus de volgende update kan even op zich laten wachten).