Aankomst in Xi’an en bezoek Islamitische wijk

De treinreis van 1000 kilometer was mij zeker niet meegevallen. Het duurde een tijd voordat ik in slaap viel door de herrie en het gebabbel een paar couchettes verderop. En als ik dan bijna sliep kwamen we wel langs een plek met veel licht waardoor ik gelijk weer wakker was (de gordijnen konden niet helemaal dicht). Uiteindelijk een paar uurtjes geslapen maar toch weer wakker geworden rond 4 uur. En toen kwam ik niet meer in slaap door die Poolse man die aan de andere kant van de couchette hele bossen aan het omzagen was met zijn gesnurk.

Nadat ik mijn oordopjes ingedaan had, wat het snurkgeluid enigszins onderdrukte heb ik af en toe nog een uurtje geslapen. Dat viel ook niet mee op een bedje waar ik me niet kon strekken (te kort) en dat zo hard als een plank was. Ook de temperatuur zat niet mee, met dekbed te warm, zonder te koud. Maar blijkbaar had ik het nog lang niet zo slecht als Erik want die was de hele nacht al misselijk en had zich gedurende de nacht al een keer of 6 naar het toilet moeten haasten. Zelfs water hield hij niet binnen.

Rond acht uur kwamen we dan toch eindelijk in Xi’an aan en nadat we vanuit de trein in een (heel klein) busje waren overgestapt werden we naar het Le Garden hotel gebracht. Een prima hotel waar we gelijk bij een goed verzorgd ontbijt konden aanschuiven. Erik hield het even bij water, thee en koffie en dat leek even goed te gaan. Hij neemt ook nog maar wat eten (toast en gekookte eieren) mee naar zijn kamer. Iedereen zoekt zijn kamer op om eens lekker op te frissen en we spreken pas om 1 uur weer af. Dus even lekker een ochtendje relaxen. Ik heb na het douchen in de tuin eens een stukje zitten lezen.

Om 1 uur vertrekken we naar een beroemd restaurant hier dat dumplings (gevulde deegbolletjes) serveert in allerlei vormpjes. Zo ziet de dumpling met konijnenvlees er als een konijntje uit en moeten de dumplings met bepaalde groenten een blaadje voorstellen. We kregen allemaal 15 dumplings die gevuld waren met verschillende soorten groenten, vis of vlees. Bij de meeste had ik geen idee of er nou ergens op moest lijken of wat er dan in zat. Sommige waren lekker, maar er waren er ook bij die ik niet echt op prijs kon stellen. Voor Erik waren er speciaal een paar gemaakt en hij kreeg ook wat soep. De soep ging goed, maar na 1 dumpling moest hij alweer rennen.

Na het eten reden we door naar de Islamitische wijk waar we de Grote Moskee bezoeken. Het gaat hier echter niet om een klassieke moskee, maar een gebouw dat volledig in Chinese stijl is opgebouwd. Als je het er niet bij zou vertellen zou je nooit raden dat het een moskee is. In deze omgeving zitten ook vreselijk veel souvenir winkeltjes waar ze heel veel namaak rommel verkopen (horloges, zonnebrillen, “merk” kleding, etc). We krijgen een uur om hier rond te lopen maar na een half uur hebben we het wel gezien. We rijden door naar de massage waar de dames een voetmassage nemen (waar overigens ook een half uur nek en rug massage bij zat). Ingrid neemt een full-body massage. Erik en ik passen allebei.

Tegen 6 uur zijn we terug in het hotel. We slaan het diner over (lunch was pas half 3 afgelopen) en na wat opfrissen en even een stukje blog bijwerken ga ik om half 8 nog even de tuin in. Daar drink ik met Caroline (onze reisleidster) en Marion nog een drankje en tegen 9 uur verdwijnen zij naar hun kamer. Ik kom Ingrid en Xiao Ying nog tegen en zit nog wat met ze te babbelen in de lobby voordat ik rond half 10 ook maar naar boven ga.