Vertrek naar Canada

Vandaag vertrek naar Canada en het belooft een lange dag te worden. We reizen “met de klok mee” wat betekent dat hoewel het vertrek hier om 12:30 gepland staat en de vlucht ongeveer een uur of 9 duurt, we om 13:30 lokale tijd aankomen. De klok geeft dat wel aan, maar het lichaam voelt dat er al een hele dag op zit. En dan moet je nog een paar uur voordat je het bed in kan.

Rond een uur of 9 vertrek ik uit huis en rond 10 uur ben ik op Schiphol. Het begint gelijk al goed, want blijkbaar krijgen we (om onduidelijke redenen) een ander vliegtuig. Daardoor kunnen we de koffers nog niet afgeven en staan we een half uur te wachten. Nadat dit opgelost was waren we nog ruim op tijd voor het boarden, maar ook dat liet op zich wachten. Uiteindelijk vertrokken we ook een half uur te laat.

Het vliegtuig was blijkbaar een stuk groter dan het oorspronkelijke vliegtuig dat we zouden krijgen waardoor er veel lege stoelen waren. Zonde van de 70 euro die ik had uitgegeven voor een stoel met meer beenruimte want dat was dus helemaal niet nodig geweest. De vlucht verliep verder zonder problemen en we hebben zelfs tijd ingehaald zodat we toch nog voor 13:30 lokale tijd in Calgary aankwamen. Daar bleek echter dat onze gids wat papieren in het vliegtuig had laten liggen waardoor we toch nog een vertraging opliepen. Maar na een half uurtje zaten we toch allemaal in de bus op weg naar het hotel.

Calgary ligt blijkbaar op dezelfde lijn als Breda, de hele streek die wij gaan bezoeken ligt zelfs op dezelfde hoogte (afstand naar de pool) als Nederland. Het klimaat is hier dus ook niet zoveel anders op dit moment, het is bewolkt en druilerig met een graadje of 15. Morgen wordt zelfs veel regen verwacht en wordt het maar 9 graden. Calgary is een stad met iets meer dan 1 miljoen inwoners en is van oorsprong een stad waar alles draaide om koeien (blijkt ook wel uit de mensen in cowboy kleding die ons kwamen verwelkomen op het vliegveld). Inmiddels is het een stad die grotendeels vol staat met kantoorgebouwen en hotels.

Zo rond een uur of 3 kwamen we in het Sandman Hotel in Calgary aan. Even snel de spullen op de kamer gooien en toen zijn we een wandeling gaan maken door het centrum waar we nog wat foto’s gemaakt hebben, onder andere van de Olympic Plaza waar plaquetten staan met winnaars van de Winterspelen hier in 1988 (met bijvoorbeeld Yvonne van Gennip). Na deze begeleide wandeling zijn we opgebroken in kleinere groepjes en zijn we nog wat verder gaan verkennen. Rond een uur of half 6 was ik met mijn groepje terug in het hotel waar we nog wat gedronken hebben. Om 7 uur was het welkomsdiner van Fox en vrij snel daarna verdwenen de meesten wel naar hun kamer. In Nederland was het immers inmiddels al 5 uur ‘s-nachts. Morgen vertrekken we hier alweer en reizen we door naar Banff.