Van Calgary naar Banff

Het zat er gisteren al aan te komen, en ondanks dat ik tot 10 uur heb zitten rekken om mijn bed in te gaan, werd ik toch om 2 uur al voor het eerst wakker. Ik ben daarna nog een paar keer wakker geworden en weer in slaap gevallen, maar om half 4 was ik toch wel klaar wakker. Ben ik mijn blog maar wat gaan bijwerken en een uurtje later mijn bed weer ingedoken waar ik toch af en toe nog een half uurtje weg was. Hopelijk trekt de jetlag in de komende dagen snel weg.

We begonnen vandaag met een korte rondrit door Calgary waarbij we langs het oude fort rijden en langs het voormalige ijshockey stadium de Saddle Dome dat tegenwoordig alleen nog voor evenementen gebruikt wordt. Onderweg werd nog wat verteld over Canada, onder andere dat dit het op 1 na grootste land ter wereld is (alleen Rusland is groter) en 6 tijdzones bestrijkt. Relatief wonen er maar weinig mensen (bijna 35 miljoen).

We vervolgens onze trip naar Banff. In totaal zullen we ongeveer 160 kilometer rijden vandaag, het is ongeveer 130 naar Banff maar we maken onderweg een detour voor de lunch. Deze lunch locatie bereiken we ongeveer om half 11 waar we eerst nog een “Hay Ride” maken. Dit is een tochtje op een grote kar met 2 paarden ervoor. Omdat het weer belabberd is (het regent al sinds we Calgary verlieten) wordt de tour wat ingekort. We zouden hier volgens mij ook gaan barbecueën, maar in plaats daarvan krijgen we broodjes met warme roast beef, salade en een gepofte aardappel. Ondertussen stroomt de regen buiten stug duur.

Bij het vervolg van de trip zien we ook nog veel regen, vaak met onweer en bliksem. Soms komt het echt met bakken uit de hemel. Op het moment dat we Banff National Park inrijden zie we direct al langs de weg een zwarte beer. Door de bedruppelde ramen en omdat de beer al snel weer vertrok zijn er maar een paar mensen die een (wazige of bewogen) foto hebben kunnen nemen. We maken nog een stop bij Two Jack Lake maar door de regen wordt het een korte stop. Echt mooie foto’s zijn niet te nemen met dit weer terwijl de plaatjes hier normaliter prachtig zijn. Ook rijden we langs het Minnewanka stuwmeer waar nog een dorpje in verzonken schijnt te liggen. Ook de stop bij de Hoodoos is kort.

Aangekomen in het dorpje Banff rijden we eerst nog naar het centrum waar we een fotostop maken voor een prachtig oud hotel in oude Engelse stijl dat in de jaren stukje bij beetje uitgebreid is. Daarna stoppen we ook nog even bij de waterval van de Bow rivier vlak bij het centrum. Vervolgens rijden we weer terug naar ons hotel dat we op de heenweg al gepasseerd zijn. We verblijven in het Banff Rocky Mountain Resort op ongeveer 4 kilometer van het dorpje Banff. Het zijn een paar gebouwen met mooie ruime kamers en ik ben blij dat ik ook even kan opwarmen.

Om een uur of 5 verzamelen we weer bij de lobby om met een shuttle bus naar het dorpje te vertrekken. We gaan in het dorpje eten bij de Old Spaghetti Factory, blijkbaar een beroemde restaurant keten. De steak die ik daar bestel is een beetje aan de harde kant maar kan er mee door. Na het eten gaan we eerst nog wat drinken in Banff en later bij het hotel, maar al snel zijn we nog maar met 5 over van de 22. Hopelijk neemt dat aantal “langblijvers” nog toe op de komende avonden. Monique en Dave hebben nog een potje pool gespeeld (Monique won) en rond half 12 zijn we naar bed gegaan.