Banff National Park

De dag begint vandaag al direct een stuk beter wat het weer betreft. Waar we gisteren nog getrakteerd werden op regen en onweer zien we nu zowaar al blauwe plekken en de voorspellingen voor vandaag zijn ook helemaal niet slecht. Alleen de temperatuur blijft nog wat laag.

Na een ontbijtje (waar we wel bijna 3 kwartier op moesten wachten) vertrokken we rond een uur of 9 richting Banff. De reisbegeleider stelde een wandeling voor langs de rivier en daar zagen we wel wat in. Al snel bleek dat we stukken van de wandeling anders moesten invullen omdat de rivier door de heftige regen van de afgelopen dagen buiten zijn oevers was getreden. Tijdens de wandeling werd het weer ook steeds beter en uiteindelijk ging zelfs de jas uit. Mijn trui hield ik nog wel aan want het was nog wel een graad of 12-14 met een zeer frisse wind. Maar in het zonnetje dat nu al bijna continu scheen was het best lekker.

Na de wandeling besloten we richting de gondel te gaan die ons naar de top van een van de bergen zou brengen voor een prachtig uitzicht. Inmiddels hadden we een bijna strak blauwe lucht. Met openbaar vervoer (bus) reden we eerst naar de voet van de berg waar we in groepjes van 4 in de gondels gingen. Hier bleek dat Dave flink last heeft van hoogtevrees en helemaal niet lekker in zijn vel zat. Hier werd hij gedurende de dag nog wel wat mee geplaagd, maar toch respect dat hij dan toch mee omhoog ging. Boven was het uitzicht inderdaad schitterend en zijn heel wat foto’s gemaakt. Er lag hier ook nog behoorlijk was sneeuw (ook verse) en het was behoorlijk fris. We hebben boven ook gelijk de lunch meegepakt.

Een paar uur later zijn we terug naar beneden gegaan en weer met de bus terug naar Banff centrum gereden. Hier zijn we wat gaan shoppen waarbij we weer in kleine groepjes zijn opgedeeld. Na een paar uur rondlopen waren Dave, Sander en ik het zat en zijn we lekker ergens op een bankje in de zon gaan zitten. Daar kwamen later David en Gideon, en nog later ook Ad, Adriaan en Ruben bij zitten. Om een uur of half 7 zijn we richting het kleine winkelcentrum gelopen waar op de onderste verdieping een food-court zit met allerlei eettentjes. Hier hebben we bij de Chinees wat gehaald en daar opgegeten. Lekker snel en goedkoop.

Na het eten zijn we naar de Ierse pub gegaan waar we hadden afgesproken met Bianca, Monique en Chantal. Een paar mensen uit onze groep zaten hier al en er stroomden er nog meer binnen. Uiteindelijk bleven we met een stuk of 7 over en was het weer erg gezellig. Iedereen had ook een lekkere rode kop gekregen van de zon. Om kwart over 11 pakten we de laatste shuttle-bus terug naar het hotel. Morgen moeten we weer om 8 uur klaarstaan voor vertrek dus al te laat konden we het niet maken.