Stadstour Delhi

Deze eerste echte vakantiedag beginnen we na een lekker ontbijtje om 9 uur met een stadstour. We rijden vanuit ons hotel in New Delhi naar de oude stad. Onderweg komen we nog langs een enorm rood fort maar daar stoppen we niet omdat we later op de reis blijkbaar nog een soortgelijk vestingwerk tegenkomen waar we dan ook in mogen.

Onderweg naar de oude stad veranderd het straatbeeld behoorlijk, Het is hier een chaotische drukte op straat, de gebouwen zijn oud en geen 2 panden zijn hetzelfde. De straten zijn ook vies en het stinkt er. De armoede druipt er echt vanaf, heel anders dan de wijk waar ons hotel gelegen is. We gaan per 2 in een riksja en de arme fietsers proberen ons door de smalle drukke straatjes te loodsen. Nu merk je de chaos nog erger, alsook alle geuren, kruiden, urine, uitlaatgassen, etc. Overigens valt de temperatuur alleszins mee, het is dan wel ruim over de 30 graden, maar de luchtvochtigheid is niet zo hoog.

Na een rondje door de straten lopen we weer terug naar de bus en vertrekken we naar het monument van Gandhi. Dit is een groot park met in het midden een monument voor de “vader van India”. We zijn niet tot het monument zelf gelopen want dan moet je je schoenen uit, en moet je dus ook weer terug. Gelukkig kan je prima om het momument heenlopen en dat hebben we ook gedaan. Na het maken van wat foto’s zijn we aan de andere kant van het park  weer in de bus gestapt, deze keer naar Qutub.

Qutub is een oude Hindoeistische tempel die ooit door de Islamieten veroverd is en helemaal is omgebouwd naar een Islamitische Moskee. Alle Hindoeistisch kenmerken zijn uit de mooi bewerkte stenen palen gehakt maar hier en daar kan je nog Hindoe kenmerken ontdekken. De oudste van de pilaren zijn meer dan 1000 jaar oud. Hier staat ook de hoogste stenen minaret ter wereld. Er is een poging gedaan om een nog grotere te bouwen, maar daarvan staan alleen de fundamenten. Verder is men nooit gekomen.

Na het bezoek aan dit park zijn we doorgereden om ergens te gaan lunchen. De eerste kennismaking met de Indiaase keuken hier en het valt me niet tegen. Veel gerechten zonder vlees maar wel allemaal lekker pittig. Door het gebruik van kruiden en soms ook kaas mis je het vlees eigenlijk helemaal niet.

De volgende stop is een Sikh tempel Gurudwara Bangla Sahib. De Sikh religie is ongeveer 500 jaar geleden ontstaan uit het Hindoeisme. Oorspronkelijk bestonden ze uit de eerstgeboren zonen uit Hindoe families die werden opgeleid tot krijger om te verdedigen tegen de opkomende Islam. Aan deze tempel is ook een gaarkeuken verbonden die dagelijks duizenden gratis maaltijden verstrekt aan iedereen die dat wil. Mensen van alle religies, en uit alle lagen van de bevolking zijn welkom omdat voor de Sikh alle mensen gelijk zijn. Dit wordt benadrukt door de manier van eten, in lange rijen naast elkaar ongeacht afkomst. Tegen het einde van het bezoek waren we Peter kwijtgeraakt. We hebben nog zeker een uur lopen zoeken, maar Peter was nergens te bekennen. Toen we uiteindelijk (inmiddels al na 5 uur) naar het hotel terugreden troffen we Peter daar aan. Hij had ons nog gezocht maar uiteindelijk maar met een taxi teruggereden.

Om half 7 vertrokken we voor het welkomsdiner, wederom Indiaase keuken. Veel mensen gingen op aanraden van de gids vegetarisch eten, maar ik heb toch maar gewoon wat kip genomen. Na afloop heb ik met een deel van de groep buiten bij het hotel nog een drankje genomen.