Vertrek naar Maleisie

Gisteren ging om 6 uur mijn wekker want om 8:30 was het vertrek richting Schiphol gepland. Er bereikte mij echter al berichten dat de vlucht vertraagd was. Vlucht MH 0017 zou oorspronkelijk 12:00 vertrekken, volgens Schiphol.nl was dat inmiddels 16:20 geworden. Na enige twijfel ben ik toch maar op de oorspronkelijke tijd richting Schiphol vertrokken, thuis was alles immers toch al helemaal klaar.

Op Schiphol verzamelde we met het grootste deel van de groep. Een enkeling had besloten pas later naar Schiphol te komen en 2 reisgenoten waren al in Maleisie. Vanwege de vertraging kregen we wel vouchers voor een drankje en een lunch. Na een aantal vermoeiende uren op Schiphol (wel met een heerlijke lunch dus) vertrokken wij uiteindelijk pas om 17:00 richting Kuala Lumpur. Over de aansluiting met de vlucht naar Kuching was op dat moment nog niets bekend.

De vlucht zelf verliep verder zonder problemen maar helaas kwam er van slapen heel weinig voor mij. Ondanks dat de beenruimte toch heel aardig was. Bij aankomst in Kuala Lumpur werden we opgewacht door een aantal mensen die de nieuwe boarding passen voor de aansluitende vlucht voor ons klaar hadden liggen. Allemaal erg chaotisch, maar uiteindelijk kregen we allemaal een nieuwe boarding pas. Op Rene na, maar ook die was snel aan een nieuwe boarding pas geholpen. Met een soort metro werden we naar een andere terminal vervoerd en rond 12 uur vertrokken we in het vliegtuig naar Borneo. In Kuching werden we opgewacht door de gids die nog wist te vertellen dat de vertraging werd veroorzaakt door een barst in de ruit van de cockpit in het oorspronkelijke vliegtuig dat van Kuala Lumpur naar Amsterdam zou vliegen. Daarom moest een ander vliegtuig klaargemaakt worden en dat duurde even. Met de bus vertrokken we van het vliegveld naar het Grand Margherita Hotel waar ik eerst maar eens ben gaan douchen.

Om 4 uur verzamelden we en maakte we ook kennis met de reisgenoten die zelf al eerder naar Maleisie afgereisd waren. We maakte een wandeling door een stukje van Kuching waar we het enorme provinciehuis hebben kunnen aanschouwen, maar ook oude Britse bouwwerken van de Brooke dynastie en het oorspronkelijke paleis dat de Brooke familie in het verleden heeft laten bouwen.We liepen langs de oude gevangenis (tegenwoordig opslagplaats) en het oude gerechtsgebouw. Uiteindelijk zijn we door China Town teruggelopen, hier hebben we ook nog even een bezoek gebracht aan een Chinese tempel. 40% van de mensen hier is Chinees en die wonen voornamelijk aan deze kant van de rivier. Aan de vele moskeeën aan de andere kant van de rivier was duidelijk te zien dat daar de meeste Islamieten wonen.

Na een korte stop bij een bar/restaurant zijn we rond 19:00 naar een “food court” vertrokken waar we een oorspronkelijk Maleisisch avondmaal kregen aangeboden. Een food court is een grote open ruimte vol met tafels en stoelen met daaromheen allemaal keukentjes waar eten wordt klaargemaakt. Hier zat voornamelijk ook de lokale bevolking zelf te eten. Het eten was erg lekker met veel variatie.

Na het eten is een flink deel van de groep weer teruggekeerd naar de bar/restaurant naast ons hotel waar (na de nodige drankjes) de sfeer er goed in kwam. Rond 12 uur heb ik de rest achtergelaten en ben ik zelf mijn bed ingedoken.