Terug naar het vaste land

Vandaag is het voornamelijk een reisdag, we moeten eerst met de boot over het Batang Ai stuwmeer, dan een uur of 5 met de bus naar het vliegveld in Kuching en daar rond 16:00 het vliegtuig pakken naar Kuala Lumpur. Vanaf het vliegveld is het ook nog ruim een uur tot aan het centrum waar ons hotel zit.

De route was grotendeels identiek aan de heenweg, inclusief stops op de bekende plaatsen. Helemaal aan het begin stopten we nog snel even voor wat wilde Orchideeën en wat plantjes die zich terugtrekken op het moment dat je ze aanraakt, een apart gezicht. We hadden ook nog een “schietpartij”; een aantal van ons had namelijk een speelgoedpistool gekocht met van die pijltjes met een zuignap. Dikke pret natuurlijk, die mensen daar zullen raar opgekeken hebben van “die gekke Hollanders”. Helaas had ik zelf mijn fototoestel niet bij me, maar ik krijg vast nog wel een fotootje van mijn reisgenoten.

We kwamen dus pas rond 8 uur in het hotel aan. We kregen een uurtje de tijd om even de spullen in de kamer brengen, een douche nemen en om 9 uur vertrokken we naar de Sky Bar op de 33e verdieping van het Traders Hotel, recht tegenover de Petronas Towers. Dit is een prachtige lokatie om een foto van deze torens te maken. Het is een hele exclusieve bar waar je voor een plaatsje bij het raam al dagen van tevoren moet reserveren. De prijzen zijn ook zeker Europees te noemen hier. Maar het was best gezellig dus we hebben hier al een paar drankjes genomen. Daarna zijn we door het winkelcentrum onder de Petronas Towers doorgelopen en vanuit het parkje aan de andere kant hebben we ook nog flink wat mooie foto’s gemaakt. Ik ben blij dat ik er flink wat gemaakt heb want er zijn er veel bewogen, moeilijk fotograferen in het donker. Ooit in de jaren 90 waren deze 452 meter hoge torens het hoogste gebouw ter wereld en die titel hebben ze ook wel een aantal jaren mogen dragen. Inmiddels zijn ze al diverse malen ingehaald en is de Burj Khalifa in Dubai de grootste met 828 meter hoogte.

Daarna gingen we naar een club in de buurt, diverse barretjes, een dansvloer, live muziek, het was er allemaal erg gezellig. En er liepen erg veel mooie Oosterse dames rond die nogal bovenmatige interesse hadden (als je maar wil betalen natuurlijk), zelfs de vrouwen in onze groep werden niet met rust gelaten. Ik denk dat verhouding met andere gasten in deze club ongeveer 1 op 1 was. Je hoort mij niet direct klagen natuurlijk, maar het wordt op een gegeven moment wel wat vermoeiend als je de hele tijd handen over je lichaam voelt gaan. Zeker als je daarna zelf even moet voelen of je portemonnee nog wel goed weggestopt zit. Zo rond een uur of drie was ik het hossen en springen op allerlei soorten muziek (van hiphop tot Nirvana etc) wel zat (zoveel nachtrust heb ik de afgelopen dagen toch al niet gehad) en ben ik teruggegaan naar het hotel