Favelas en terug naar huis

Het is onze laatste dag hier in Brazilië. Vanavond is het feest ten einde en vertrekken we weer naar Nederland. Maar eerst hebben we nog een interessant uitstapje naar een van de vele favela’s hier in Rio de Janeiro.

Na het prima ontbijt moeten de favela gangers eerst uitchecken en de koffer in de bagage kamer laten zetten. Niet allemaal want een aantal reisgenoten heeft hun kamer laten verlengen. Ik niet, maar Kolja heeft wel gezorgd dat er nog een kamer beschikbaar is vanmiddag zodat we ons nog kunnen opfrissen voor het vertrek naar de luchthaven. We verzamelen in de lobby van het hotel, 5 reisgenoten gaan deze excursie niet mee, die hebben andere plannen. We gaan met de metro eerst 3 haltes richting Ipanema. Dat is al een uitdaging op zich, want als Kolja ons door het poortje wil leiden met haar creditcard, blijkt dat dit maar maximaal met 2 personen kan. Meer accepteert het poortje niet. Ze heeft nog een 2e kaart maar daarna houdt het dus op. Gelukkig zijn er nog een paar andere reisgenoten die ook een bankpas of creditcard bij zich hebben, maar veel hebben ook alles op advies achtergelaten in het hotel. Voor de laatste paar reisgenoten gaat Kolja nog apart een ticket halen bij de automaat.

Het metrostation waar de dames van de rondleiding ons opwachten is vlakbij de favela, het is alleen nog even een flink stuk trappen omhoog. En dat valt dus niet mee vandaag want het is veruit de warmste dag van deze hele reis met temperaturen richting de 35 graden. De favela waar wij naartoe gaan is een soort openluchtmuseum met veel graffiti en natuurlijk ook inwoners die gewend zijn wat toeristen langs te zien komen en die ook met rust laten. Hoewel de dames die ons begeleiden toch vragen op sommige plekken de camera’s en telefoons op te bergen. Zeker het eerste deel van de excursie bestaat uit heel veel trappen en smalle steegjes. Mijn shirt vertoont grote vochtplekken en ik ben blij als we ergens een plekje hebben met een beetje wind, en een mooi uitzicht op de stad en de favela. In het tweede deel komen we ook over een wat bredere straat waar zelfs auto’s kunnen komen. Hier is het wel wat meer rommel maar dat komt omdat er hier gisteren een groot feest is gehouden. De geluidsinstallaties staan er ook nog. We beëindigen de toer bij een community centrum waar we ook een demonstratie krijgen van wat zang en dans en we ook mee mogen doen.

We lopen weer terug de favela uit en de dames begeleiden ons tot op Copacabana beach. Een deel van de groep gaat vervolgens nog even naar Ipanema beach en ik loop met Maarten en Agnes terug naar het hotel. Onderweg stoppen we nog even voor lunch en rond half 3 zijn we terug. Dan kan ik mooi gelijk even gaan douchen in de deelkamer voordat we straks allemaal in de rij staan. De rest van de middag blijf ik in de lobby van het hotel waar het heerlijk koel is, ik heb immers mijn (warmere) kleding al aan voor de terugreis. Dus een beetje lezen, blog bijwerken, internet browsen, etc. De rest druppelt ook binnen en om 6 uur staat de bus voor de deur die ons naar de luchthaven brengt. Tijdens de rit doet Kolja nog even een flashback naar de reis met een quiz die Eline wint. Op het vliegveld nemen we afscheid van Kolja die zelf over 3 dagen pas terug vliegt. Met 20 minuten vertraging vertrekken we om 22:15 met vlucht KL706 naar Amsterdam. Geen probleem zegt de piloot, dat gaan we ruim goedmaken, en inderdaad landen we zo’n 20 minuten voor de geplande tijd op Schiphol. We halen de koffers op, nemen afscheid van elkaar en kwart over 3 zit ik weer in de trein naar Almere…