Bonito

Het is een drukke dag vandaag, voor mij tenminste, want ik heb voor vandaag beide excursies geboekt. Maar eerst om half 7 ontbijten en dat was ook echt de tijd dat het restaurant open ging, geen minuut eerder. Het ontbijt vind ik weer matig maar gelukkig is de koffie hier wel prima.

Om 07:20 vertrekken we voor de excursie naar Buraco das Araras, een heel groot sinkhole ongeveer op een uurtje rijden van Bonito. In het park rond de sinkhole zouden ook gordeldieren en miereneters moeten voorkomen, maar die zien we niet. De hoofdattractie is de kolonie van zo’n 60 Ara’s paartjes die hier hun huis hebben. In de sinkhole zelf zien we ook een kaaiman en er zou ook een 4 meter lange Anaconda moeten zitten maar die blijft verstopt. De gids verteld verder dat er ook nog een auto in het diepe ligt maar die kan je ook al niet meer zien. En er zouden in het verleden ook nogal wat lijken in gedumpt zijn in het begin van de vorig eeuw. Na deze excursie rijden we terug naar ons hotel en hebben we tijd om te lunchen.

Om 13:00 verzamelen we weer voor de snorkel excursie die start in Aquario Natural en dan over de Baia Bonita rivier. Het is een enorm gedoe om me daar in een wetsuit te worstelen en dan gaat daar ook nog en strak aangetrokken zwemvest overheen. Vooral bij de start zien we enorm veel vissen die vlak voor je neus langs zwemmen. Als we eenmaal de rivier afzakken heb ik problemen met mijn zwemvest dat omhoog ‘kruipt’ en daarbij mijn hoofd verder het water in duwt. Geen fijn gevoel. Toen ik dat wat onder controle had kreeg ik problemen met de luchtpijp van mijn snorkel die telkens vol liep met water. Bij elke derde keer ademhalen moest ik weer hard blazen om het water er uit te krijgen. Niet echt een ideale situatie maar het was toch de moeite waard.

Na het snorkelen moesten we, net als vooraf, een flink stuk lopen over natte planken en dat was met de rubberen schoentjes die we aan moesten geen gemakkelijke opdracht. Meerdere malen kon ik maar net voorkomen dat ik onderuit zou gaan. Uiteindelijk komen we weer bij het startpunt en is de volgende uitdaging om de wetsuit weer uit te krijgen. Rond 5 uur rijden we weer naar Bonito waar ik gelijk ook mijn was ga ophalen. Daarna ben ik net iets te lang nog wat aan het rommelen voordat ik ga douchen en als ik eenmaal onder de douche stap blijkt er geen water te zijn. Met de restjes die nog uit het fonteintje komen weet ik me net genoeg op te frissen voor het eten. Planning ging daar ook niet helemaal top maar rond half acht zit ik te genieten van mijn pizza. Terug op de kamer nog even een stukje schrijven en rond 10 uur duik ik mijn bed in.