Sun Moon Lake – Taipei – Amsterdam

We hebben een lange reisdag voor de boeg, of eigenlijk 2 reisdagen. We rijden namelijk vandaag eerst terug naar Taoyuan (net onder Taipei) en om 40 minuten na middernacht vertrekken we dan terug naar Nederland. Maar gelukkig kunnen we eerst uitslapen voordat deze lange trip begint.

Ik kom zelf pas zo rond kwart over 8 mijn bed uit. Dan zie ik op WhatsApp al foto’s verschijnen van de reisgenoten die vanmorgen al vroeg waren opgestaan om Marion en Luc uit te zwaaien. Die gaan namelijk nog een paar dagen naar Japan. Half 9 zit ik aan het ontbijt en om half 12 moeten we uitchecken. Ik maak er een relaxte ochtend van en zorg dat mijn tas opnieuw is ingepakt en mijn kleding voor het vliegtuig bovenop ligt. We hebben ook nog wat excursies, dus nadat we rond half 12 ook vertrekken gaan we eerst nog naar de Wen Wu tempel die hier aan het Sun Moon Lake ligt. Wel een van de mooiste tempels die ik gezien hier maar ik doe rustig aan om niet teveel te zweten dus de lange trap met een trede voor elke dag van het jaar sla ik over. Sommige andere gaan nog wel hun verjaardag opzoeken.

De lunch vandaag bestaat uit wat snacks die we eerder bij de 7-Eleven hadden ingeslagen. Deze eten we in de bus terwijl we verder rijden naar een theeplantage. Dit stelde niet veel voor, een kleine fabriekshal waar niet eens activiteit is, ik heb het wel eens groter gezien in andere landen, en dan wel in vol bedrijf. Uiteraard zit er weer een winkeltje bij maar ik hou sowieso niet van thee, dus ik sla over. We zijn hier al snel weer weg, sneller dan gepland. We rijden door naar Taichung, wat de tweede grote stad is van Taiwan. Hier bezoeken we eerst het theater, wat een bizar gevormd gebouw is met geen enkele rechte muur. Hierna zetten we eerst Anton af bij het busstation, die heeft een andere vlucht en gaat dus al eerder door. Daarna rijden we naar een bestemming waar Jennifer, onze reisleidster al een paar dagen naar uitkijkt. Namelijk een “Urbex” experience waarbij een verlaten winkelcentrum bezocht wordt waarin veel graffiti art is te vinden. Niet iedereen had daar zin in, ik ging samen met Mark, Roel, Wouter, Edward en Emiel naar het lokale parkje om daar wat rond te kijken.

We zijn op tijd terug om ook nog een ijsje te kopen bij de ijssalon die een heel uitgebreid assortiment heeft. Blijkbaar zijn de ‘explorers’ ook al terug en uiteindelijk besluiten we al om 6 uur weer te vertrekken in plaats van half 7 zoals gepland. We komen nu ook in de avondspits dus het is ruim anderhalf uur later als we bij het geplande food court aankomen en iedereen al flink honger heeft. Hier wissel ik ook alvast van kleding want het is hier een stuk noordelijker ook al een stuk koeler. Na het eten is het nog een half uurtje naar het vliegveld waar we afscheid nemen van de chauffeur en de lokale gids, Jennifer gaat met ons mee terug naar Nederland. Joke blijft achter, die vertrekt morgen pas en wordt door de chauffeur naar haar hotel gebracht. Op het vliegveld heb ik nog wat problemen omdat ik vergeten was een ventilator (met batterij) uit mijn koffer te halen, maar gelukkig snel weer opgelost.

Precies op tijd vertrekken we met KL808 richting Amsterdam. De vlucht verloopt rustig, grootste deel van de vlucht zijn de lichten uit zodat mensen kunnen slapen. Bij mij lukt dat helaas niet echt, meer dan hazenslaapjes worden het niet. Iets eerder dan gepland landen we na ongeveer 14 uur in Amsterdam. De koffers zijn er gelukkig snel, en ik haast me om afscheid te nemen van iedereen zodat ik nog de intercity van 8:35 kan pakken. Tegen half 10 ben ik weer thuis.