Kreta – Amsterdam

Het is alweer de laatste dag. Maar we vliegen vanavond pas en we moeten om 11 uur uitgecheckt zijn in het hotel. Dus de tas nog een keer goed inpakken voor de terugreis, zorgen dat er wat schone kleding en andere schoenen bovenop ligt voordat de koffer in de opslag verdwijnt.

Eigenlijk vind ik dit dus helemaal niks, zo’n vertrekdag die je dan nog door moet zien te komen. Dan heb ik op vertrekdagen over het algemeen liever dat je je bed uit komt, ontbijt, en dan gelijk door naar het vliegveld en naar huis. Zeker op dit soort warme locaties waar je dus ook niet meer kan douchen aan het einde van de dag voordat je het vliegtuig in moet. Nu lopen we nog maar eens een keer door de smalle straatjes, zoeken nog maar een keer de terrasjes op, lunchen nog maar eens een keer bij restaurant Tasty. Bezoeken nog het kasteel wat nu (het is maandag) wel open en een tot kerk omgebouwde moskee. Laat in de middag lopen we nog een keer een stukje de oude stad uit naar een leuk parkje waar schildpadden in de vijver zwemmen.

We zorgen dat we op tijd weer bij het hotel zijn zodat we nog een beetje kunnen opdrogen en dan kunnen omkleden (spijkerbroek en normale schoenen weer aan) voordat een busje ons naar de kleine luchthaven brengt. We zouden vliegen met Transavia vlucht HV 5888 die om 20:20 lokale tijd zou moeten vertrekken, maar ook nu had Transavia het weer uitbesteed aan een andere maatschappij, Freebird deze keer. Die uiteraard weer niet op tijd was. Dat werd wel duidelijk toen de vlucht van 20:50 begon met boarden terwijl er bij onze gate nog niet eens een vliegtuig stond. Uiteindelijk vertrokken we dus met een uur vertraging. We zouden om 23:10 in Amsterdam landen en met die tijd had ik nog hoop dat ik de laatste trein van 23:57 zou kunnen halen. Die hoop was nu wel vervlogen.

Het is al voorbij middernacht als we bij de bagageband staan en daar komt de melding dat het ook nog wel even gaat duren. Dat betekent dus dat ik ook de laatste bus aansluitingen niet meer ga halen. En ik ben niet de enige met een probleem. Mark en Sonja, Marja en Gordana moeten nog rennen om de laatste bus te halen naar het Schiphol hotel dat ze (vooraf) al geboekt hadden. Patrick kan met Dirkje en Trix meerijden naar Den Haag. Eva en Hans hebben nog wel net de laatste trein naar Amsterdam, Geuze heeft ‘iets kunnen regelen’ (wordt opgehaald als ik het goed begrepen heb) en ik zelf loop uiteindelijk maar naar de taxi stand, heb geen andere keuze. Kost me uiteindelijk dus wel 130 euro (118 euro op de meter plus wat fooi) maar dan kan ik tenmiste wel in mijn eigen bed slapen in plaats van als een zwerver op een bankje in Schiphol te gaan slapen tot de eerste trein van 05:30. Wel een leerpuntje voor volgende reizen, ik boek niks meer dat pas laat in de avond land op Schiphol. En ook nooit meer Transavia!