San Agustín archeologisch park

Een drukke dag vandaag maar we beginnen relaxed met een ontbijtje om 7 uur. Dat is hier prima verzorgd hoewel het soms wel een beetje chaotisch gaat met de bestellingen van de eieren die je op alle mogelijke manieren bereid kan krijgen.

Vanaf het hotel is het 5 minuten rijden naar het San Agustín archeologisch park waar we de ochtend excursie hebben. Er staan hier allemaal beelden waarvan de meeste uit de periode van 200 voor tot 900 na Christus. Deze zijn mooi bewaard gebleven omdat ze mee begraven waren in de graven van de belangrijke mensen. Ze zijn nu netjes onder afdakjes gezet om ze te beschermen. Ze weten eigenlijk helemaal niets van deze cultuur, alles is gissen op basis van de beelden en graven die gevonden zijn. We lopen hier ook naar de heilige bron waar de rotsen ook vol staan met 50+ figuren van dieren waaronder veel slangen.

Daarna is het een flink stuk klimmen naar de top van de heuvel maar gelukkig is er onderweg een tentje waar we koffie kunnen drinken. Na de koffie en bezoek aan de site boven lopen we terug en naar de volgende site. Ook hier is een flink stuk weer heuvel op. Zoals gewoonlijk loop ik te hijgen als een oud paard. Als we uitgekeken zijn, voldoende foto’s gemaakt hebben en het verhaal van de gids klaar is op deze derde site lopen we naar het museum waar de meeste kleinere beelden en voorwerpen liggen. Hier kijken we nog even rond voordat we naar de lunch gaan.

Na een zware lunch (een stukje vlees met friet bleek een grote steak van zeker 3 ons) beginnen we aan de tweede excursie van vandaag. Drie reisgenoten gaan wandelen en ik ga met de rest mee in een Chiva bus. Chiva betekent geit en deze bussen heten zo omdat in dit vroegere type openbaar vervoer alles mee mocht, inclusief geiten. Het is een oude Amerikaanse bus met houten opbouw. We rijden een stukje en maken onze eerst stop bij het smalste stuk van de Magdalena rivier. De rivier is hier maar 2.2 meter breed en dat levert natuurlijk snelstromend water op. Ook hier weer een afdaling met veel trappen die we ook weer op moeten.

De volgende stop is bij een boerderijtje waar een chagrijnig kijkende vrouw een stukje steen omhoog houdt terwijl de gids vertelt hoe je een bepaald soort steen moet bereiden om vervolgens met het gruis van die steen op coca bladeren moet kauwen om de geneeskrachtige werking te krijgen. Zonder die steen werkt dat blijkbaar niet. We stoppen ook bij een fabriek waar suiker uit suikerriet verkregen wordt door het te koken. Binnen hangt een ondoordringbare laag stoom waardoor we de baden nauwelijks kunnen zien. Overal vliegen zwarte deeltjes door de lucht van het vuur waar ze van alles voor gebruiken. Aan de metalen ringen die ze er uit trekken momenteel blijkbaar ook autobanden. Met die smerige zooi sla ik een hapje van het eindproduct maar over, denk dat de mensen die hier werken ook niet oud worden.

Voor de laatste stop moeten we nog een flink stuk rijden over bergweggetjes en ik ben blij dat ik mijn jas heb meegenomen want het is erg fris met die rijwind. Die laatste stop is een watervalletje dat niet eens zo bijzonder is. Het begint al donker te worden als we terug naar het hotel rijden. Onderweg pikken we de wandelaars nog op en half 7 zijn we in het hotel waar we eerst nog taart krijgen omdat Marleen vandaag jarig is. Om half acht hebben we een barbecue en daarna druipen mensen snel af richting hun kamers want morgen vertrekken we vroeg dus is het ontbijt om 6 uur.