Aksu Djabagly – Bishek (Kirgizie)

Het ontbijt is vanmorgen al om 7 uur en omdat de eetzaal aan onze kamers grenst en de badkamers buiten de kamers zijn, had ik gisterenavond maar alvast gedouched. Dan hoef ik vanmorgen niet te haasten en door die eetzaal heen te lopen.

We hebben weer een mooie grote en ruime bus en we zaten er al bijna in toen ik me ineens bedacht dat ik mijn nektasje met mijn paspoort en geld niet bij me had. Snel terug naar de kamer waar hij blijkbaar onder mijn dekbed terecht was gekomen waardoor ik hem gemist had. Gelukkig maar dat ik het nu al merkte en niet pas bij de grens. We gaan namelijk vandaag op pad naar Bishkek in Kirgizië. We laten dus Kazakhstan even achter ons, maar we komen daar aan het einde van de reis weer terug. Het eerste deel van de route rijden we door uitgestrekte grasvelden en met gras begroeide heuvels met daarachter de besneeuwde toppen van het Tien Shan gebergte, een prachtig uitzicht. Een koffiestop levert nog wat issues op omdat de bus precies bij een plek stopt waar een soort wespennest zit. De bus zit dan ook gelijk vol met die dingen.

Rond een uur of 1 stoppen we voor de lunch bij een stoffige plek langs de weg met heel veel insecten. Niet de optimale plek om je lunchbox open te maken. Ik neem snel een paar happen maar de eetlust vergaat snel als je telkens de insecten tussen je pasta vandaan moet vissen. Bij de grens moet alles weer uit de bus en in de bloedhitte lopen we door de controleposten. Het is ons wel een raadsel waarom we die spullen uit de bus moesten halen, want er zijn hier geen scanners en ze kijken er ook totaal niet naar. Het gaat redelijk snel en rond 3 uur staan we in Kirgizië. We gaan hier gelijk nog even geld wisselen, het advies is slechts 70-90 dollar te wisselen om die 6 dagen door te komen, je komt hier echt niet van je geld af.

Het is nog 20km van de grens haar Bishkek,  dus een half uurtje later staan we sl bij hotel Green City. Even snel de spullen op de kamer gooien en dan de stad in. Er is echter niet veel te zien in de stad, het historisch museum wordt verbouwd dus lopen we een rondje bij het presidentiële paleis, maken een foto van het standbeeld van Lenin en sloffen weer terug naar het hotel omdat we om 7 uur zouden verzamelen voor mensen die gezamenlijk wilden eten. Daar waren echter nog maar 2 anderen dus we hadden beter in de stad kunnen blijven. We gaan er nu met de taxi heen en eten uiteindelijk bij een Turks restaurant met prijzen die voor dit land erg hoog liggen. We rekenden 32 euro af met z’n vijven. Niet veel naar Europese maatstaven maar als je berekend dat voor dit land 70 tot 90 dollar gerekend wordt aan uitgaven voor 6 dagen…

Ik ga met Ewoud en Frans nog een drankje halen bij de Ierse pub, Betty en Paul gaan al terug naar het hotel. Mijn drankje kost net zoveel als mijn hoofdgerecht daarstraks. Maar nog is dat maar 3 euro. Lekker, et de taxi terug (kost ook maar iets van 1,30, daar ga je in de stad niet voor lopen in het donker) en 11 uur zijn we weer terug. Snel nog even internet op, morgen is om 7 uur alweer het ontbijt.