Khiva

Vanmorgen hebben we ook weer geen haast, we hebben de hele dag de tijd om Khiva te bekijken. Dus eerst lekker op het gemak ontbijten (heerlijk in dit hotel met heel veel keuze). Daarna loop ik enthousiast al even zonder jas richting de poort maar dan blijkt het toch best fris te zijn ondanks de strakblauwe hemel.

Met jas loop ik even later weer het hotel uit en kom onderweg nog een paar reisgenoten tegen. Gezamenlijk gaan we eerst het toegangskaartje kopen dat we vooral nodig hebben als we vanmiddag met de gidsen ronde maken. Daarna gaan we geld wisselen op de markt. Dat is ‘zwart’ maar niemand maalt daarom. De geldhandelaren lopen daar met boodschappentassen vol Som rond. In het vorige hotel kregen we al 5000 Som voor 1 dollar, in dit hotel 5200. Let wel, de officiële koers is maar 3700. Hier op de zwarte markt krijgen wij 7500 per dollar. Dat is dus twee keer zoveel als de officiële koers en 50% meer dan in het vorige hotel. Er waren zelfs reisgenoten die wel 8000 kregen voor 1 dollar.

Als miljonair wandel ik samen met de reisgenoten nog wat door de stad dat een soort openluchtmuseum museum is met overal prachtige gebouwen, minaretten en kasteelmuren. Bijvoorbeeld het 12e eeuwse Kukhna Ark paleis, een moskee, een harem, een rechtzaal, en nog veel meer. Vooral bekleed met blauw geschilderd aardewerk. Met tussen de gebouwen natuurlijk allemaal verkopers van souvenirs want voor het eerst deze reis zien we ook andere toeristen. Na een uurtje of twee zijn we het zat en strijken we op een terrasje neer waar we wat gaan drinken. Pas na een kwartiertje hebben we in de gaten dat we bij het restaurant zitten waar we gisteren hebben gegeten. Omdat dat erg goed was besluiten we hier ook maar gelijk te lunchen. Vervolgens gaan we nog even terug naar het hotel, onder andere om al dat geld even weg te leggen waar we mee liepen te zeulen.

Om één uur verzamelen we dan weer bij de blauwe minaret waar we beginnen aan de tour met de gids. Dan merk je pas wat je allemaal mist als je het op eigen houtje doet, want ondanks dat we door straatjes gingen die we al gezien hadden, werden we nu overal gebouwen in geleid. Na een mooie maar vermoeiende tocht van 4 uur zoeken we weer een terrasje op voordat we om kwart over 6 nog even op de stadsmuur klimmen voor een paar mooie foto’s. Buiten de poort maak ik nog een foto van het beeld van rekenkundige Al Xorazmiy, wiens naam later is verhaspeld naar ‘algoritme’. Dan even terug naar het hotel om op te frissen en om 8 uur ga ik met een klein groepje weer wat eten. Een grotere groep was al vertrokken, die gingen eten in een restaurant waar klassieke muziek wordt opgevoerd. Dat zagen wij niet zo zitten…

Wij gaan lekker eten bij een tentje met een barbecue voor de deur waar we heerlijke kebab bestellen. Ingrid neemt een kleine met stukjes vlees en de andere 6 in het gezelschap allemaal de halve meter gehakt kebab van 250 gram die echt heerlijk was.