Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad

Het is net als gisteren prachtig weer vandaag, stralend blauw, temperatuur tussen de 25 en 30 graden en een beetje wind. Dat is heel bijzonder voor Beijing omdat de zon hier normaal niet door de gele smog-laag heen komt die hier dan boven de stad hangt. Met name de wind zorgt er nu voor dat het hier heerlijk toeven is. Na een lekker ontbijtje (veel keuze) gaan we om 8 uur op pad voor de excursies van deze dag.

We beginnen de dag met een bezoek aan het Plein van de Hemelse Vrede (Tiananmen Square). Dit plein van 880 meter lang en 500 meter breed is het grootste plein ter wereld, vooral bekend van de Chinese studentenprotesten in 1989 die bloedig werden neergeslagen. Toen we net bij het plein aankwamen zagen we maar een heel klein stukje achter het mausoleum van Mao Zedong en ik vond het eigenlijk wat tegenvallen. Toen we voorbij het mausoleum liepen zagen we pas hoe groot het plein is. Het was er ook erg druk want ook hier in China is deze hele week vakantie.

Vlak naast het plein ligt de Verboden Stad. Dit enorme keizerlijke paleiscomplex dat met name in de Ming en de Qing dynasty door 24 achtereenvolgende keiziers gebruikt werd is een 960 lang en 750 meter breed. Het heeft 9999 kamers (9 is een “goed getal” in de Chinese cultuur) waar voornamelijk euneuchen, paleiswachten en concubines leefden. De keizer was weliswaar getrouwd met 1 vrouw, maar hij had uit duizenden vrouwen te kiezen voor zijn avonden. Mannen mochten in de verboden stad niet verblijven en dus moesten zelfs de zoons van de keizer op 12 jarige leeftijd de stad verlaten. Helaas stond het hoofdgebouw in de steigers dus daar konden we niet echt een mooie foto van maken. Halverwege waren we Erik al weer kwijt in enorme drukte maar die hebben we bij de uitgang gelukkig weer teruggevonden.

Vervolgens zijn we nog even langs een zijde fabriek gegaan (blijkbaar een verplicht nummer hier in China, elke groep moet eigenlijk 2 fabrieken per dag bezoeken, gelukkig doen we er maar een). Na een korte uitleg over het productieproces komt er uiteraard een uitgebreide winkel. Maar ja, wij zijn Hollanders, kijken kijken niet kopen. Na de fabriek liepen we nog door een “antiek straat” waar dus voornamelijk souvenir kitsch wordt verkocht. Ook hier hadden ze niets aan ons. Om half 4 waren we terug in het hotel en omdat er even afgerekend moest worden voor diverse excursies ben ik op advies van Erik toch eens gaan proberen of ik geld kan pinnen met mijn ING pas (want de geruchten waren dat dit niet kon in China vanwege technische issues). Maar ondanks dat ik inderdaad een melding kreeg dat de chip niet goed was, gaf de automaat ook aan dat hij terugviel op de magneetstrip en kreeg ik er bij deze ATM wel degelijk geld uit.

We kregen een uurtje om even op te frissen en daarna gingen Erik, Marion en ik eerst een Shao Lin Kungfu voorstelling bezoeken en daarna Peking Eend eten. Ingrid, Madelein en Xiao Ying hadden echter geen trek in deze activiteiten en gingen niet mee. Het was een hele leuke show met een verhaallijn over een klein jongetje dat wordt opgeleid tot “war monk” met alle dingen die eromheen spelen en mooi gebracht met veel show, acrobatiek en special effects. De Peking Eend was ook een belevenis, ze komen die eenden dus in geheel in het restaurant in plakjes snijden die je vervolgens in een heel dun pannekoekje moet wikkelen met nog wat garnering. Het eten was hier al niet slecht, maar dit was veruit het beste wat we hier gegeten hebben. Heerlijk!

Al weer vroeg zaten we in de hotelkamer, dus heb ik ruim de tijd om mijn stukje te schrijven. Maar ik hoop dat we ook nog wel eens een paar keertjes ‘s-avonds lekker de bar in duiken want elke avond om 9 uur in mijn hotelkamer heb ik ook niet veel zin in.