Laatste dag en terug naar huis

Gisteren was het onze laatste dag in Zanzibar. Omdat we pas om half 5 werden opgehaald hadden we dus nog bijna een hele dag om nog eventuele excursies te doen of ander vermaak te zoeken. De mensen die echter een verlenging hadden geboekt werden om 10 uur al opgehaald en naar hun hotel gebracht. Een aantal mensen ging direct mee om daar de rest van de dag aan het strand door te brengen. Ik ging met een stuk of 6 anderen nog wat rondlopen in Stone Town.

Een aantal van ons wilde nog souvenirs kopen dus liepen we winkeltje-in, winkeltje-uit. Tussendoor maakten we nog een stop bij het Zanzibar Coffee House voor een lekker bakje koffie. Rond het middaguur zijn we vlakbij het strand gaan eten bij een Italiaan, waarbij ik deze keer eens voor de lasagne ging in plaats van weer een pizza. De lasagne was erg lekker en we sloten het eten hier af met heerlijk Italiaans ijs. De locatie was ook prima, met uitzicht op zee en een lekker briesje waardoor je bijna zou vergeten hoe heet het hier is. Maar dat merkte we wel weer toen we weer naar buiten liepen. Daarna werden de laatste souvenirs gekocht en om 3 uur waren we bij het hotel.

Omdat we om 10 uur al moesten uitchecken hebben we onze spullen allemaal in de kamer van Heleen neergezet, die kamer mochten we namelijk tot 4 uur houden. De bedoeling was dus ook dat we daar allemaal nog even zouden douchen. Maar helaas bleek het water daar niet goed te werken en kwamen er slechts druppels uit de douchekop. We hebben ons dan dus maar een voor een bij de wasbak gewassen. Toen ik dat deed was de hele badkamer gelijk nat, gelukkig lagen er inmiddels genoeg handdoeken op de grond van de anderen. Tegen 4 uur waren ook de anderen aanwezig, inclusief de 3 mensen die in het ene hotel een verlenging hadden. Alleen Margriet en Gonnie waren er niet maar daar hadden we vanmorgen al afscheid van genomen.

Om half 5 namen we afscheid van de 3 “verlengers” en reden we naar het vliegveld waar we eigenlijk om 10 voor 7 zouden vertrekken. De vlucht was echter vertraagd en we vertrokken uiteindelijk een half uur later. Voor het overstappen hadden in Nairobi 2 uur de tijd, dus geen paniek. In Nairobi bleek de vlucht naar Nederland echter ook vertraagd en daar vertrokken we ook met 3 kwartier vertraging pas om kwart over 11 in plaats van half 11. Maar eerst hadden we nog afscheid genomen van onze reisleidster Heleen, die terugvloog naar Uganda waar ze woont. Om half 6 waren wij op Schiphol en de bagage lag al op de band toen we daar aankwamen. Na het afscheid van de groep stond ik om 6 uur in de hal op Schiphol, maar bleek dat de eerste trein richting Almere pas om 7.11u vertrok. Ik moest ook nog op bussen overstappen omdat de trein niet reed over het stuk tussen Weesp en Almere. In Almere stond ik half te bevriezen met mijn sandalen aan (schoenen kon ik nog niet verdragen door mijn pijnlijke teen) toen ik een half uur op de bus stond te wachten. Om half 9 deed ik vermoeid de huisdeur open en begon het gevecht om zo lang mogelijk wakker te blijven om direct in het juist ritme te komen.