Jaipur naar Agra

Vanmorgen vertrokken we om 8 uur op weg van Jaipur naar Agra. Onderweg waren diverse uitstapjes gepland waarmee we een druk programma hadden en de verwachting was vantevoren dat we ergens eind van de middag in ons hotel in Agra zouden aankomen.

De eerste stop in de ochtend was de Chand Baori in Abeneri. Dit is een soort enorme put van ongeveer 20 meter diep met allemaal trappen naar beneden. Het lijkt wel een omgekeerde holle pyramide. De bedoeling is dat men water (dat men van een andere plaats haalt) hierin opslaat. De oorspronkelijke put is al meer dan 1000 jaar oud. In hetzelfde plaatsje hebben we ook nog een bezoek gebracht aan een kleine tempel.

De volgende plaats die we bezoeken is de verlaten stad Fatehpur Sikri. Deze stad werd ooit door gebouwd in dit gebied omdat een “wijze man” uit deze omgeving de koning had voorspeld dat hij binnen een jaar een zoon zou krijgen en dat kwam ook uit. Maar eigenlijk is de plaats helemaal niet geschikt omdat er nergens water in de buurt is. Uiteindelijk heeft deze koninklijke familie hier dan ook maar 16 jaar gewoond, toen de koning overleed verhuisde iedereen direct daarna naar Agra. De stad bleef leeg achter en is in goede staat ook zo bewaard gebleven als spookstad. Het is apart dat in deze stad zowel islamitische, hindoeistische als christelijke kenmerken te vinden zijn omdat de koning vrouwen had van elk van deze religies. Hij vond ook dat deze religies prima samen konden leven omdat ze in de basis veel gemeen hebben, en dat is ook lange tijd goed gegaan.

Hierna bezochten we nog een moskee die naast de verlaten stad ligt. Hiervoor moesten de schoenen uit om het complex te mogen betreden. In het complex liggen her en der de priesters begraven uit vroeger tijden, bizar om je daar tussendoor te moeten manouvreren. In het midden van het complex staat een witte moskee waar we enkele offeringen hebben gebracht die vlak daarvoor zijn gekocht. Dat verliep allemaal erg chaotisch en ondertussen probeerden de verkopers van souvenirs je op allerlei wijze mee te lokken. Bij sommige uit onze groep lukte dat (waarschijnlijk met medewerking van de plaatselijke gids) geheel tot ongenoegen van onze reisleidster die later liet weten dat ze ook geen fooi had uitgekeerd (een behoorlijk zwaar middel in dit land).

Na weer een hectische laatste etappe in onze busrit (het verkeer in Agra is echt te bizar om hier te beschrijven, het is druk en chaotisch, een mierenhoop is er niets bij) kwamen we pas kwart over 7 aan in het Clarks Shiraz Hotel. Na een douche was het tijd voor het eten. Dit hotel heeft een heel goed restaurant waar we voor het eerst toch ook rundvlees op het menu zien staan. Ik heb het toch maar bij de kip gehouden die wel erg lekker was. Rond een uur of 11 dook ik mijn bed in, morgen gaat om 5 uur al de wekker zodat we bij zonsopkomst al bij de Taj Mahal kunnen zijn.