Moskee, Citadel en Jerash

De airconditioning in mijn kamer doet blijkbaar niet veel meer dan herrie maken. Veel koele lucht komt er in ieder geval niet uit en dus bleef de temperatuur op mijn kamer rond de 22,5 graden hangen. Na een rusteloze nacht waarin ik geloof ik elk uur wel een keer wakker geweest ben was ik blij toen het tijd voor het ontbijt was.

Na het ontbijt hadden we nog even een “groepsgesprek” over de komende dagen en daarna stapten we in de bus. Blijkbaar was er een ook toeristenpolitie bij ons aangewezen (dat gebeurt blijkbaar random bij sommige groepen wel en andere niet). De man blijft de hele reis bij ons. Tijdens de tocht naar de Koning Abdoellah moskee vertelde de gids over Jordanië waar 6 mln mensen wonen (2 mln daarvan in Amman). De naam Amman stamt nog van de Ammonieten, een van de stammen die hier leefden. De oudste vondsten geven aan men zich al 6000 BC vestigden in wat nu Amman is. Amman is nu een populaire stad, de grond is hier erg duur. Dat komt met name door de vele gevluchte rijke Irakezen die hier zijn gaan wonen. Na een ritje van ongeveer een uur komen we bij de moskee waar we wat rondkijken. De dames moesten allemaal een lang zwart gewaad aan, de heren mochten zo doorlopen.

Na het bezoek aan de moskee zijn we doorgereden naar de Citadel. Dit is een historische archeologische site bovenop een heuvel in het oude centrum van Amman. Naast de vele restanten van oude gebouwen (veelal Grieks en Romeins) geeft deze locatie ook een heel mooi overzicht van de oude stad. We hebben hier een tijdje rondgelopen en zijn daarna vertrokken naar een leuk restaurant om te gaan lunchen. Het restaurant was ook hoog gelegen en we zaten op een terras met schitterend uitzicht. Het eten was ook niet verkeerd.

De volgende stop was de archeologische site van Jerash. Dit zijn de ruïnes van wat ooit een prachtige Grieks-Romeinse ommuurde stad moet zijn geweest met brede straten met aan beide zijden pilaren, mooie gebouwen, twee theaters, een hippo-drome (paardraces), tempels, etc. Veel ervan is nog in goede staat bewaard gebleven omdat het jarenlang onder het zand bedolven is geweest. Grote delen van de locatie zijn echter nog niet onderzocht dus er ligt voor de archeologen nog veel werk hier. Ook op deze locatie hebben we een anderhalf uur rondgewandeld voordat we weer terug naar het hotel gingen. Daar even snel gedoucht om om 19:00 het officiële welkomstdiner (‘s-ochtends hadden we overigens gehoord dat ook het laatste diner door Fox betaald zal worden).

Na het eten zijn we eerst beneden nog even in de “bar” blijven hangen, maar de een na de ander droop af en uiteindelijk bleef ik met Mirjam over. We zijn toen naar de bar boven gegaan waar ook nog een deel van onze groep zat en zijn daar aangesloten. Rond een uur of 11 waren we er wel klaar mee en ging iedereen naar bed. In mijn kamer bleek dat het raam openzetten veel beter werkt dan de airco, het was nu gelukkig nog maar 19 graden in mijn kamer.