Reisdag naar Petra

Vandaag is voornamelijk een reisdag, we rijden namelijk naar Petra. Onderweg hebben we echter wel diverse leuke excursies zodat het geen saaie rit gaat worden. We rijden over de Koningsweg die zo genoemd is omdat hij de oude koninkrijken doorkruist. Het recente koninkrijk Jordanië bestaat pas sinds de jaren 30 toen een Saudische prins zich tot koning liet kronen. Jordanië is nu een veilig en neutraal dat in tegenstelling tot andere landen in de regio echter geen olie heeft.

De eerst excursie is de berg Nebo, waar volgens de Bijbelse vertellingen Mozes het beloofde land aangewezen zou hebben vlak voordat hij stierf.Vanaf deze berg heb je inderdaad zicht op een vallei waar de Jordan rivier doorheen stroomt met daarachter Israël en de Palestijnse gebieden. Vervolgens reden we door naar Madaba om de St. George kerk te bezoeken. Deze kerk is niet zo oud of interessant, het interessante is de vloer, die wel heel oud is. Deze vloer is een mozaïek die een kaart van de heilige gebieden in Israël en Jordanië voorstelt. Een deel ervan is helaas verloren gegaan. In dit dorpje houden we ook nog een koffiestop voor we weer op pad gaan.

We vervolgen onze weg langs de Mujib vallei en bij de canyon met prachtig uitzicht eten we de lunchpakketjes die voor vandaag geregeld zijn (dit om tijd te winnen zodat we vandaag ook nog Little Petra kunnen bezoeken). Onderweg naar Petra maken we ook nog een foto-stop voor een kruisvaarderskasteel dat op de top van een berg ligt. Daarna reden we door naar de Little Petra. Dit bestaat net als Petra uit een aantal in de rotswanden uitgehakte gebouwen. Waarschijnlijk werd vanuit hier vroeger de handel gedreven met de karavaans. Ondanks de waarschuwingen van de gids ben ik met een aantal anderen toch nog een oude trap opgeklommen en dat was eigenlijk helemaal niet moeilijk op gevaarlijk. We kwamen onderweg zelfs nog een stel met 2 kleine kinderen tegen.

Onderweg terug naar de bus hebben we nog wat foto’s gemaakt en daarna reden we met de bus door naar de stad Petra. Rond half 7 waren we in het Petra Diamond hotel waar ik eerst maar eens een douche heb genomen en daarna zijn we gaan eten. Na het eten nog even een drankje genomen in de lounge maar niet te lang. Morgen is immers het hoogtepunt van de reis, de excursie naar Petra. Dus rond een uur of half 12 ging ik naar bed (de rest heeft het ook niet veel langer gemaakt begreep ik).