Cartagena stadstour en bezoek fort

Vandaag was weer een vol programma met in de ochtend een stadstour in het oude centrum van Cartagena en in de middag ben ik met de mannen naar Castilo San Felipe de Barajas geweest.

De stadstour begon pas om 9 uur dus konden we heerlijk uitslapen vanmorgen. Tenminste, totdat het personeel begon met het klaarzetten van het ontbijt, wat er dus op neerkwam dat ik toch om 6 uur al wakker was. Omdat de bult in mijn nek nog steeds niet over is en slikken nog steeds erg pijnlijk, heb ik deze morgen maar gelijk een afspraak met mijn eigen huisarts ingepland voor volgende week als ik weer thuis ben. Want de antibiotica kuur is nu bijna voorbij (alleen morgen nog) maar het is zeker nog niet over. Ook bij het ontbijt vanmorgen was het weer worstelen om ten naar binnen te slikken.

Om 9 vertrokken we dus met de gids. Daarbij vertelt hij over de verschillende huizen stijlen, huizen met grote deuren waren van rijke families want de paard en wagen moest er in zijn geheel door kunnen. Vaak zat er dan nog een kleiner deurtje in voor de slaven en het personeel. De klopper gaf aan wat voor familie er in het huis woonde, sommige symbolen stonden voor katholieken, andere voor militairen of handelaren. We lopen vervolgens een stuk over de stadsmuur en drinken koffie in een Juan Valdez koffietent die in het nieuwe winkelcentrum zit, en dit winkelcentrum is de volledig van buiten gerestaureerde arena waar vroeger stierengevechten in gehouden werden. De binnenkant is wel volledig nieuwe en de airco stond daar op standje koelkast.

Als we de warmte weer inlopen komen we eerst langs de vrouwen gevangenis en daarna de wijk in waar duidelijk de mindere klassen woonden. Dit is nu vooral het toeristen centrum en vaak ook kleurrijk geschilderd en rijkelijk versierd met vlaggetjes en straten met paraplu’s. Ook is hier veel mooie graffiti te vinden. We waren inmiddels weer buiten de stadsmuren en na een snelle foto van Het beeld van Cervantes moeten we snel het oude centrum weer in want het is blijkbaar weer een stakingsdag en omdat er demonstranten aankomen die naar het burgemeestershuis willen dat in de oude stad staat komen er ineens een heleboel politieagenten op motoren die de toegang tot de oude stad gaan afsluiten. Wij maken binnen nog een foto van dat burgemeestershuis en eindigen de tour in het geïmproviseerde mini goud museum, het echte museum is de hele week dicht vanwege renovatie.

Onze groep valt uiteen en ik ga met de mannen eerst even een broodje eten bij een lokale Subway kloon (Qbano heet die keten), dan nog even naar het hotel en daarna door naar Castilo San Felipe de Barajas. Dit is een van de best bewaarde Spaanse forten in Zuid Amerika. We wandelen hier omhoog, over de muren, door de gangen en maken mooie foto’s met uitzicht over de stad. In een van de donkere smalle gangen verlies ik blijkbaar mijn zonnebril die ik aan mijn hals had hangen. Alle gangen nog afgezocht maar nergens meer te bekennen. Toch jammer, het was niet een bijzondere dure maar wel een die me nu eindelijk eens lekker zat en niet zo overdreven donker was als vele anderen. We gaan vanaf het fort eerst nog even naar het hotel om een beetje op te frissen een schoon shirtje aan te trekken of schoenen te wisselen. Ton blijft in het hotel, die heeft het gehad voor vandaag (is ook al in de 70).

Het is inmiddels laat in de middag dus ik laat verder alles achter in het hotel, fototoestel, water, etc, allemaal niet meer nodig. We vinden een plekje in onze drukke straat op een balkon waar we een paar drankjes nemen met uitzicht op het drukke leven beneden. Eindelijk even lekker wat drinken zonder elke 2 minuten weer een verkoper weg te hoeven sturen die je hier constant lastig vallen. Rond 7 uur gaan we op zoek naar een restaurantje. Maurice had al een lijstje met mogelijkheden maar de een na de ander viel af omdat ze of dicht waren, of helemaal leeg, of steenkoud binnen. Uiteindelijk vinden we een leuk restaurant weer dicht bij het drukke Plaza de Trinidad waar we gisteren ook gegeten hebben. Heerlijk eten en er komen ook nog wat ander reisgenoten langs. Rond een uur of 10 lopen we terug naar het hotel. De andere 3 mannen lopen door om nog ergens een afzakkertje te halen maar daar ben ik te moe voor dus ik zoek mijn bedje op.