Karakol – Przhevalsky museum

Vandaag hebben we niet echt een programma, om 9 uur vertrekt de bus echter naar de stad voor de mensen die geïnteresseerd zijn. Omdat er verder toch niet veel te doen is sluit ik maar aan, dus om 8 uur zit ik aan het ontbijt.

De bus rijdt eerst naar het Przhevalsky museum dat een paar kilometer buiten Karakol ligt. Przhevalsky was een beroemde ontdekkingsreiziger die veel van Azië ik kaart gebracht heeft. Van dit museum brengt de bus ons nog naar het centrum van de stad waar we gedropt worden bij de houten kathedraal.  We lopen met een groepje door naar de lokale markt, naar de moskee en uiteindelijk naar cafe Zarina waar we wat gaan eten. Dan is het inmiddels een uur of twee en wandelen we in een uurtje terug naar het hotel. Onderweg zien we dat ze in het park druk bezig zijn met de voorbereidingen voor de feestelijkheden van morgen, dan is het namelijk de dag van de overwinning 41-45 (overblijfsel uit de Sovjet tijd).

Terug in het hotel zetten we de stoelen in de zon en hebben we een lekkere relaxte middag met een drankje en een zak chips tot een uur of half 5, toen werd het inmiddels behoorlijk fris. Voor dat we om 7 uur vertrekken voor het diner ga ik toch ook nog maar even douchen. We kijken even bij TripAdvisor voor een leuk restaurant en omdat meerdere mensen wel eens trek hebben in wat anders gaan we voor Lovely Pizza. We besluiten te gaan lopen (2,3km) en we zijn net onderweg als we onweer zien aan komen drijven. Je ziet het tegen de achtergrond van de bergen ook met bakken uit de hemel komen. In flink tempo komen we nog voor de eerste druppels bij het restaurant aan.

De mensen daar hadden de avond van hun leven. Een heel klein restaurant, nauwelijks plek voor ons met 14 personen. We hebben verder ook geen klanten gezien. We hebben 10 pizza’s en het nodige aan drankjes weggewerkt en ook nog eens een vorstelijke fooi gegeven. In de stromende regen snel naar de taxi’s die voor ons besteld waren en rond 10 waren we weer in het hotel waar we na een uurtje napraten een voor een naar bed vertrokken.