Ballonvaart en boottocht

Om een uur of 4 werd ik al wakker van het gejengel uit de moskee die volgens onze gids in een dorpje staat dat enkele kilometers van ons kamp ligt. Helaas draag de woestijn het geluid nogal ver. Ik heb daarna nog wat liggen soezen maar kon de slaap niet meer vatten. Om half 6 heb ik het maar opgegeven en ben mijn bed uit gegaan. Om 6 uur moeten we immers toch klaar staan voor de ballontocht.

Het douchen heb ik hier maar overgeslagen, er zijn maar een beperkt aantal douches voor het hele kamp en erg hygiënisch zagen ze er ook niet uit. We werden iets over 6 uur opgehaald en we waren met z’n tienen. Een ander deel van de groep gaat vanmorgen de kamelenrit doen. We rijden met het busje een kleine drie kwartier de woestijn in en daar begon het zenuwachtige wachten. Want eigenlijk vond de ballonvaarder dat het toen toch net iets te hard waaide. Dus maar eens 10-15 minuten wachten onder het genot van een bakje koffie of thee. Hij vond het echter nog niets dus nog maar 10-15 minuten wachten. Ondertussen werden er wat proefballonnetjes opgelaten. Rond een uur over 7 werd al wel de mand van de auto afgehaald maar het bleef onzeker.

Tegen half 8 waren we al wel wat stappen verder. De ballon werd uitgerold en gevuld (dat kost ook allemaal bijna een half uur) maar het bleef nog steeds onzeker. Kwart voor 8 mochten we dan toch in de mand en werd hij eerst eens een stukje (aan een touw dat aan een auto zat) omhoog en omlaag gelaten. De ballonvaarder was niet positief omdat er teveel thermiek was. Maar rond 10 voor 8 werden we dan toch losgelaten! Een hele opluchting want eerdere pogingen van mij om een ballonvaart te doen waren telkens gecanceld. Helaas was ik mijn GPS vergeten dus ik heb geen route van de ballonvaart. We stegen in het begin wel naar zo’n 1200 meter hoog zodat wij foto’s konden maken. Daarna daalde hij weer en stuk en vlogen we zo een uurtje over de woestijn richting ons tentenkamp. Dat haalde we niet helemaal, maar al met al een heel geslaagde ochtend met veel dank aan de hele vriendelijke en enthousiaste ballonvaarder van Royal Aero Sports Club Jordan.

Na een snelle lunch (we waren wat laat) vertrokken we rond kwart voor 10 richting Aqaba waar we een uurtje later aankwamen. We verblijven hier in het luxe DoubleTree (by Hilton) hotel waar ik eerst maar eens lekker ben gaan douchen. Om kwart over 12 stonden we weer klaar voor een boottocht over de Rode Zee. Linda en Frances hadden deze excursie niet geboekt en Petra ging ook niet mee (voelde zich niet lekker). Het was een heerlijk boottochtje naar een aantal koraalriffen waar ook gesnorkeld kon worden voor de liefhebbers. Het water was echter wel wat koud. Ik heb zelf ook maar overgeslagen en ben lekker op de boot in het zonnetje blijven zitten… Heerlijk. Op de boot werd ook de barbecue aangestoken voor het eten. Na een heerlijke middag waren we om een uur of half 5 weer terug in het hotel. Sommige reisgenoten zijn daarna nog gaan shoppen, ik ben mijn blog even gaan bijwerken.

Kwart over 7 lopen we naar het restaurant waar we gaan eten. Dit is het laatste gezamenlijke diner omdat Frances en Erwin de verlenging hebben geboekt. Die blijven morgen hier in Aqaba achter terwijl de rest naar de Dode Zee vertrekt. Na het eten heb ik nog wel al even de foto’s van deze 2 op mijn laptop gezet, de rest verzamel ik morgen.