Sarnath en Varenasi

We blijven 3 nachten in Varenasi en vandaag is onze eerste volledige dag. Vanwege het Diwali feest is het wat drukker dan normaal en wordt er ook veel vuurwerk afgestoken. Diwali is het lichtfeest en qua sfeer doet het wat aan onze Kerst denken.
We beginnen de dag met een bezoek aan het hertenkamp in Sarnath. Dit is de plek waar Boeddha zijn leer voor het eerst aan zijn 5 dicipelen heeft doorgegeven. Op deze plek staat een parkje met wat gedenktekens en grote stenen waar een stuk van de visie van Boeddha in veel verschillende talen staat opgetekend. Het is een vreemd idee dat deze belangrijke plaats voor het Boeddhisme slechts enkele kilometers ligt van Varenasi, wat voor het Hindoeisme weer het centrum van de wereld is. We hebben de tempel in het parkje bekeken en hier en daar wat foto’s gemaakt. We zijn ook nog langs de Stupa gelopen en daarna hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het naastgelegen museum waar je helaas geen foto’s mag maken. Ook staat er vlakbij nog een enorme Boeddha waar we ook nog een fotostop gemaakt hebben. Hierna hebben we nog een bezoekje gebracht aan een weverij waar op traditionele wijze zijde wordt verwerkt. Uiteraard weer gekoppeld aan een shop, dus ik was snel weer vertrokken.

We hadden even een paar uurtjes rust en om 15:00 vertrokken we weer. We begonnen met een bezoek aan de Mother India tempel waar een profiel van India op de grond is aangebracht. Daarna gingen we naar de rivier de Ganges. Het eerste stuk deden we met de bus en daarna stapten we over in riksja’s die zich door de chaos moesten worstelen. De bedoeling was 2 personen per riksja maar in sommige gevallen ging dat eigenlijk niet echt, die dingen zijn veel te klein. Ik had mazzel want er is een oneven aantal reisgenoten en ik had dus de riksja voor mezelf. Na een half uur door de chaos van Varenasi kwamen we bij de rivier aan bij Dasaswamedh Gath, een stukje van de kades waar in de avond het meeste te doen is. Daarna zijn we een wandeling gaan maken door de wirwar van kleine, smalle straatjes die vaak ook stinken en erg druk zijn. Aan het eind van de wandeling komen we aan bij de plaats waar de crematies plaatsvinden.

We stappen over in een bootje en varen door naar de crematie plaats. Ik telde zo snel een stuk of 12 brandende stapels waar dus een lichaam ligt te verbranden. Dit is een heel bizarre gewaarwording. Het doel volgens het Hindoeisme is dat hiermee het lichaam gezuiverd wordt. Blijkbaar wordt er eerst een stuk brandende kool in de mond geplaatst, dan wordt de stapel hout aangestoken en blijven de mannen totdat de schedel barst. Alleen mannen want vrouwen mogen hier niet komen. Die zijn te emotioneel en zouden mogelijk gaan huilen met tot gevolg dat de ziel “gevangen” blijft. Als de boel is uitgefikt worden de resten zo de rivier in gegooid. Priesters, kinderen tot 10 jaar en nog wat andere uitzonderingen worden al als “rein” gezien en gaan soms direct de rivier in, zonder verbranding. Dit mag officieel niet meer, maar het gebeurt volgens onze gids nog steeds. Het is heel surrealistisch om in een bootje dit alles te bekijken.

We varen een stukje verder en komen weer aan bij Dasaswamedh Gath. Het is inmiddels nog veel drukker en er staan ook mensen zich te wassen in de rivier zoals we ook al eerder gezien hadden. Dit is het meest vervuilde water ter wereld en een stukje verderop worden menselijke resten en soms complete lijken in het water gegooid. Het is bizar om dan te zien dat mensen zich er hier in wassen. Kleding wordt door lokale wasserettes ook gewoon hier gewassen (gelukkig laten wij het in het hotel doen waar er gewoon een wasmachine staat). Deze mensen zien de Ganges als een heilige rivier die “rein” maakt en het kan er bij hen dus ook niet in dat je hier ziek van kan worden. Na enige tijd dobberen met honderden andere sloepen begint er uiteindelijk een soort van ceremonie met muziek en vuur etc opgevoerd door een aantal priesters. We hebben hier nog een uurtje naar gekeken en zijn toen afgemeerd. We hebben de riksja’s weer naar de bus genomen en met de bus terug naar het hotel gegaan. Na een snelle douche en wat eten weer vroeg naar bed, morgen gaan we de zonsopkomst bekijken op de Ganges en het ochtendritueel van het wassen. Dus om 04:45 gaat de wekker!