2005 Zuid-Afrika

Van 16 september tot en met 5 oktober 2005 heb ik de 17-daagse rondreis Puur Zuid-Afrika gedaan via Fox vakanties met een 3-daagse verlenging. De reis begon in de hoofdstad van Zuid-Afrika; Johannesburg. Vanuit hier begint een rondreis door het noordoostelijk deel van Zuid-Afrika. We begonnen met een bezoek aan de Drakensbergen, Royal Natal national park en Lesotho. Vervolgens reden we door het koninkrijk van “Shaka Zulu” en door richting Durban waar we nog even een bezoekje aan het strand brachten. Daarna reden we door naar een lodge met blokhutten op palen (vanwege al de slangen die daar zitten). In het Hluhluwe reservaat hebben we een mooie boottocht gemaakt en veel krokodillen en nijlpaarden gezien. De volgende overnachting was een reservaat waar we ook nog safari-tochten hebben gedaan met de jeep. Ook kregen we nog een vreselijk gênant “bezoek aan een Zulu dorp” voorgeschoteld kregen (typisch zo een voor de toeristen in scene gezette vertoning).

Na een overnachting in Swaziland (in een absoluut top hotel) reden we door naar een hotel vlakbij het Kruger Park waar we de volgende morgen al om 5 uur moesten verzamelen voor het hoogtepunt van de reis, de safari in open jeeps aan dit park. Hier hebben we prachtige foto’s gemaakt van leeuwen, antilopen, giraffes, kuddes olifanten en buffels en nog veel meer. Via een tussenstop bij de Blyde River Canyon en de Drie Rondavels reden we door naar een lodge in een privé park. Ook hier deden we nog een safari waarbij een deel bestond uit een wandeling door een park waar veel neushoorns rondlopen. Hier deden we ook nog een keer een avond-safari. Terug in Johannesburg stapten we op de trein naar Kaapstad. Deze treinrit van bijna 24 uur kan ik iedereen van harte afraden!

In Kaapstad bezochten we de uiteraard de Tafelberg en brachten we een bezoek aan het zuidelijkste puntje aan de Kaap. Ook namen we een boottocht naar de kleine rotseilandjes voor de kust die vol zitten met zeehonden. Een bezoek aan The Boulders kan natuurlijk ook niet ontbreken om eens tussen de Pinguins rond te lopen. Dit is wel heel erg toeristisch geworden helaas. Ook een bezoek aan Robben Eiland is natuurlijk wel min of meer verplichte kost. We hebben ook nog een excursie gedaan naar de wijngebieden en een excursie om (in een kooi) met de haaien te kunnen zwemmen. Onderweg langs Hermanus zijn we ook nog eens gstopt om walvissen te spotten. Het nachtleven in Kaapstad is ook heel erg leuk, met name bij het Waterfront zijn leuke tentjes te vinden.