Wandeling en Hiroshima

Met de 3 matjes die ik had gebruikt was er nog redelijk te slapen op de vloer. Ik had wel wat last gehad om in slaap te komen maar verder prima geslapen. Ook het ontbijt is weer op de grond en ik heb gekozen voor het westerse ontbijt. Vroeg in de ochtend aan de rijst met vis zag ik namelijk toch niet zo zitten. We pakken na het ontbijt de spullen bij elkaar, deze gaan alvast de bus in, en dan gaan we een wandeling maken door de kloof langs de rivier.

De wandeling was niet lang, een paar kilometer, maar wel de hele tijd op en af en met vele tussenstops om foto’s te maken of als de lokale gids wat wilde vertellen (en onze reisleider dat dan weer moest vertalen). We liepen er iets minder dan 2 uur over tot het punt waar we een korte stop hadden met een bakje thee. Daarna liepen we dezelfde weg weer terug, en zonder tussenstops deden de voorste (waaronder ik) dezelfde afstand in een straf tempo nu in 40 minuten. Terug in het hotel mochten we ons nog even opfrissen en heb ik een schoon/droog shirt aangetrokken.

Om 12 uur vertrokken we richting Hiroshima. Een uurtje rijden, maar tussendoor stoppen we even bij een 7-11 om de lunch aan te schaffen die we in de bus opeten. Ik heb een paar kant-en-klaar sandwiches (gekookt ei met terayaki) en een zak chips, met een paar chocolaatjes als toetje. Niet helemaal gezond maar na die wandeling was ik wel een beetje toe aan iets lekker zout. In Hiroshima maken we eerst een foto van een van de weinige gebouwen die is blijven staan toen de atoombom hier ontplofde. Dit gebouw is in oorspronkelijke staat blijven staan en er vlak naast is een memorial park gebouwd. Hier zien we eerst het monument voor Sadako Sasaki, een meisje dat 2 was toen de bom viel en overleefde, maar later leukemie kreeg. Volgens Japanse folklore zou je een wens mogen doen als je 1000 kraanvogels vouwt en dat deed ze ook, maar het mocht niet baten natuurlijk en ze overleed toen ze 11 was. Nog steeds brengen schoolklassen hier jaarlijks bergen gevouwen kraanvogels.

Daarna gingen we naar het Hiroshima Peace Memorial Museum, een indrukwekkende expositie over de atoombom, hoe het zover is gekomen en de effecten die het had. Met name de foto’s van half verbrande mensen de originele deels verbrande kleding die daar ligt, compleet met het verhaal er achter maakt veel indruk. Ook de maquettes van de situatie voor en na de bom zijn veelzeggend, van de duizenden gebouwen in de stad zijn er maar enkel tientallen blijven staan, de rest (veelal houten huizen) waren volledig weggevaagd.

Na het museum zijn we wat gaan drinken op een terras. Het is hier vreselijk warm en benauwd. Vanmiddag hadden we nog wel wat regen, maar zeker geen verkoeling. Inmiddels schijnt de zon weer volop en in de zon is het niet uit te houden. We blijven dan ook lekker een tijdje onder de parasol op het terras zitten tot een uur of 5. Dan lopen we naar de verzamelplaats waarna we gezamelijk gaan eten. Deze keer iets heel aparts, we nemen allemaal plaats aan een lange stalen balie die als bakplaat fungeert. Daarop wordt een soort pannekoek/pizza gemaakt met kool, tauge, ei, bacon, kaas, saus en wat kruiden. Het heet een Okonomiyaki en het is een rare combinatie van ingredienten maar het smaakt heerlijk.

Na het eten vertrekken we richting Kurashiki waar we de komende 3 nachten in het 1-2-3 Hotel verblijven. Niet echt bijzonder, wederom een relatief kleine kamer, badkamer is wel iets groter dan in Fukuoka. Weer geen gratis wifi, maar wel een netwerkaansluiting op de kamer dus ik kan wel weer het internet op :).