2022 Italië

Van 26 september tot en met 15 oktober 2022 heb ik de 20-daagse rondreis Zuid-Italië: de Amalfikust, Cilento en Sicilië gedaan via Sawadee. De reis begon met een paar dagen in Napels van waar we een bezoek brachten aan Pompeï en de Vesuvius beklommen. Vervolgens gingen we naar Minori aan de Amalfikust waar we een paar dagen hadden om te wandelen in natuurreservaat La Valle Delle Ferriere en de stadjes Amalfi en Ravello te bekijken. Vervolgens gingen we via Salerno naar Paestum met zijn mooie archeologische site.

De reis ging verder naar Marina di Camerota waar we 2 nachten verbleven en een mooie wandeling konden maken langs de Costa degli Infreschi en vervolgens met de boot terug langs diverse grotten en kleine strandjes. Daarna door naar Corleto Monforte voor 2 nachten en een bezoek aan het verlaten dorpje Roscigno Vecchia. Via een bezoek aan de grotten van Pertosa-Auletta reden we vervolgens weer naar Napels waar we op de ferry stapten richting Palermo op Sicilië, een boottocht van 10-11 uur waarbij we overnachtten in hutten op de ferry.

De volgende morgen kwamen we aan in Palermo voor 2 nachten. We verbleven midden in de oude stad met veel bezienswaardigheden. Ook deden we nog een uitstapje naar Monreale. Op de tweede dag heb ik de excursie naar Cefalù zelf overgeslagen maar nog wel de tombes van de Kapucijner monniken bezocht waar zo’n 8000 lijken tentoongesteld worden. De volgende dag via Enna door naar Mount Etna waar we overnachtten in Nicolosi op de flanken van de vulkaan op 2000 meter hoogte. De dag erop gingen we de vulkaan verder op tot 2750 meter naar het ‘maanlandschap’ en een oude krater. De active krater ligt nog 600 meter hoger.

Daarna door naar Syracuse, schijnbaar het mooiste plaatsje van Sicilië, en een dag later via Neapolis alweer door naar Marina di Ragusa, onze laatste bestemming in Italië. Hier bleven we 3 nachten en bezochten we onder andere Modica, natuurreservaat Vendicari en vissersdorpje Marzamemi. Op de laatste dag konden we nog een beetje relaxen en tegen de avond reden we naar Catania waar we op het vliegtuig terug naar Nederland stapten.

Reisverslag Reisverslag Foto's Foto’s Filmpjes Filmpjes

De route die we gevolgd hebben is hieronder te zien en je kunt er ook op inzoomen (vastgelegd met mijn GPS recorder).