Naar Marina di Camerota

Heerlijk geslapen op het tweepersoonsbed met memory foam matras. Maar helaas was dit maar voor een nachtje, ben benieuwd wat de volgende locatie ons brengt. Ontbijt in dit hotel is een beetje raar, je moest gisteren al opgeven wat je wilde hebben met als resultaat dat iedereen teveel bestelt. De tafel werd dan ook steeds voller vanmorgen.

Om half 10 vertrekken we vanmorgen richting Marina di Camerota. Maar eerst gaan we nog naar een boerderij waar mozzarella di buffala gemaakt wordt. We krijgen een rondleiding in een beetje vreemde volgorde, want eerst zien we hoe een paar mannen de grote kaasbollen in kleine stukjes trekken in koud water. Blijkbaar is dat spul eerst gevormd door de melk te laten indikken maar hoe dat precies gaat heb ik niet mee gekregen. Even later staan we bij de stallen waar een stuk of 100 buffels rondlopen in verschillende compartimenten. Bijzonder is dat die beesten dus zelf de melkmachine inlopen en dat het proces van melken dan helemaal automatisch gaat. Er komt geen mens aan te pas.

Daarna is er nog een klein museum en (uiteraard) een shop waar ze voornamelijk leer verkopen, maar voor een portemonnee voor 90 euro, een riem voor 110 en tasjes van een paar honderd euro is niet veel interesse, blijven hollanders hé. De kaas zelf wordt niet verkocht, het is hier allemaal zonder conserveringsmiddelen dus dat blijft niet lang goed. Als laatste nog een proeverij van de mozzarella, ik ben zelf niet zo’n liefhebber, ik vind mozzarella altijd wat weinig smaak hebben. Linda heeft ook nog geregeld dat we allemaal een broodje met mozzarella en tomaatjes mee krijgen voor de lunch.

We rijden in anderhalf uur door naar Marina di Camerota. Onderweg eet ik mijn broodje op en die is best lekker, maar dat komt vooral ook omdat het brood zelf erg lekker en een beetje krokant is. Marina di Camerota is een leuk plaatsje met een haventje en strandjes in de buurt. We verblijven hier twee nachten in Villagio Dell’Isola, een leuk complex met een soort gestapelde bungalows. Dus ik heb weer een behoorlijke kamer met tweepersoonsbed, alleen jammer dat de airco hier niet werkt. We hebben verder een vrije middag en een aantal mensen gaat naar het strand. Ik loop meen en wandel daarna door met Jaap naar het centrum van het stadje en de haven waar het uitgestorven is. Na een drankje daar lopen we terug en ga ik nog wat lezen op mijn balkon.

De ingewikkelde schuifdeur naar mijn balkon heb ik gelijk al zo uit zijn voegen dat ik hem later op de avond niet meer open durf te doen om te luchten. Ik mag deze keer een restaurantje uitkiezen voor het eetgroepje en vind er een die heel goed blijkt te zijn, La Vecchia Cascina. Heerlijke mixed grill, leuke ambiance en gezellig personeel. Na het feestmaal en toetjes en koffie slepen we ons rond een uur of half elf terug naar het hotel.