Turku

Het ontbijt in dit hotel is het beste wat we tot nu toe gezien hebben tijdens deze reis. De keuze is enorm en het is allemaal top verzorgd. Ik maakte me vooraf wat zorgen over dit hotel omdat het in vergelijking met andere hotels een mindere score krijgt op TripAdvisor en Google maar het is me heel erg meegevallen.

Half 10 trek ik met een paar reisgenoten Turku in. We lopen eerst naar het kasteel en dat was een stuk groter dan we hadden verwacht. De hele route door het kasteel nam toch al snel een uur of twee in beslag. Het kasteel is in de tweede wereldoorlog grotendeels verwoest door een bombardement van de Russen maar her is volledig gerestaureerd. Na het kasteel gaan we eerst ergens wat koffie drinken en daarna lopen we maar het Luostarinmäki Ambachtsmuseum. Peter haakt af en gaat shoppen voor souvenirs. Bij het ambachtsmuseum besluit Jelmer niet mee naar binnen te gaan.

Ik ga met Diederik wel naar binnen en het museum bestaat dus uit allemaal oude originele huisjes die nog uit ~1800 stammen en niet in de grote brand verloren zijn gegaan. Het zijn huisjes van oude ambachten zoals zadelmakers, rietvlechters etc. In sommige huisjes staan ook nog mensen die laten zie hoe dat vroeger ging. Als we een klein uurtje later weer buiten komen is Jelmer nergens meer te bekennen. Dus gingen we door naar de volgende geplande lokatie, de Kathedraal van Turku, waar we hem weer terugvonden.

Samen zijn we daarna nog ergens een restaurantje in gedoken voor een drankje en een heel erg late lunch (het was inmiddels al voorbij drie uur). Vervolgens zijn we nog even de oude markthal ingelopen, een heel gezellig samenraapsel van restaurantjes en kleine winkeltjes, en vervolgens teruggegaan naar het hotel.ik had inmiddels wat hoofdpijn, dus heb een paar paracetamol ingenomen en ben even een uurtje gaan liggen. Om 7 uur gaan we nog wat eten, helaas konden we niet terecht in het beoogde restaurant maar toch nog heerlijk gegeten in een Australische pub / restaurant.