Saaremaa

Na een wat onrustige nacht in dat kleine bedje zit ik al vroeg aan het ontbijt. Dat is hier gelukkig wel weer op de normale manier, dus gewoon zelfbediening. Je hoeft hier in Estland ook niet overal verplicht een mondkapje op dus dat is soms ook relaxter (hoewel ik hem op de drukke plaatsen toch maar gewoon op doe). Om 9 uur vertrekken we voor een excursie naar het zuidelijkste puntje van Saaremaa.

We vertrekken vanuit Kuressaare, waar ons hotel staat en al gelijk horen we dat de excursie iets aangepast is omdat ook hier overal aan de weg wordt gewerkt. Dat hebben we hier al vaker gezien, men pakt deze periode met lagere toeristenaantallen aan om onderhoud te doen. Onze eerste stop is bij een monument voor gevallen Russische soldaten in de tweede wereldoorlog. Maar vooral stoppen we voor het mooie uitzichtpunt op een heerlijk rustig stukje groen aan het water. Blijkbaar is de zee hier ook niet zo zout want er blijkt gewoon riet in het water te staan. Onze volgende stop is bij een molen die nu blijkbaar als een bed-and-breakfast gebruikt wordt (al lijkt het mij wat klein). Ook hier een mooi uitzicht op zee, aan de andere kant van de landtong, waar ook overal steentjes staan opgestapeld.

We blijven ook hier een uurtje voordat we doorrijden naar het zuidelijkste puntje. Daar kan je de vuurtoren beklimmen (sla ik zelf even over) en naar het puntje van de landtong lopen. Hier nemen ik ook nog een bak koffie en een ijsje. Tegen half twee rijden we terug naar Kuressaare en ik laat me afzetten in het centrum waar ik met een paar reisgenoten nog even een lunch snack haal (panini met kip) en een kort rondje door het dorpje loop. Daarna bezoek ik samen met Diederik nog het kasteel voordat we terug gaan naar het hotel.

Om 19:00u hebben we afgesproken om wat te gaan eten en lopen we dus weer het centrum in. We eten bij een Italiaans restaurant maar ik bestel de specialiteit van de dag, een rib-eye steak. Daarna nog een heerlijk toetje, ijs met espresso en slagroom. We wandelen weer rustig terug en zo rond kwart over 10 zijn we weer bij het hotel. Een vroegertje maar dat komt goed uit want het was een vermoeiende dag.