Van Mananjary naar Ranomafana nationaal park

We hebben vandaag een halve dag rijden voor de boeg, dus het valt mee. We gaan dus ook niet echt vroeg weg, half 9 zitten we in de bus richting Ranomafana National Park, een deel volgens dezelfde route van eergisteren, dus mooie heuvels en slingerwegen.

We komen rond lunchtijd aan bij het Manja Hotel dat tegen de heuvel ligt met uitzicht op de rivier. We hebben hier weer kleine huisjes waarvoor we wel een flinke trap op moeten. Ik ben deze keer blij met de ‘mannetjes’ die de koffers omhoog zeulen, ik hield hem ook niet eens bij. Sommige zeilden zelfs 2 koffers van 20kg elk in één keer omhoog. We kunnen ook gelijk aansluiten bij de lunch en daarna hebben we geen programma tot laat in de middag. Ik loop met Patrick het dorpje in wat niet veel voorstelt, 2 straten en wat huisjes erachter. In het dorpje ga ik hard onderuit, knieen open en mijn camera flink beschadigd. Er zit een barst in het scherm en de klepjes voor de lens gaan niet meer vanzelf open en dicht. Gelukkig doet hij het verder nog wel, na de vakantie is het wel gelijk tijd voor een nieuwe.

Op de terugweg komen we nog een mooie kameleon tegen in een boom die door een mannetje er uit gehaald wordt. In de boom zat hij mooier, maar nu kunnen we wel mooi een close-up maken. Om half zes vertrekken we gewapend met camera’s en zaklampen richting ingang van het National Park, dat wel dicht is maar aan de rand, langs de weg gaan we dieren spotten. Het gaat dan met name om de muis-lemuur en heel veel kameleons. We zien er wel een stuk of 8 in krap 2 uurtjes dat we daar rondlopen op een stukje van een paar honderd meter. Best wel bijzonder.

Terug in het hotel gaan we alweer aan het diner en aansluitend drinken we nog wat. Weer niet laat naar bed want morgen moeten we al om 06:15 bij het ontbijt aantreden en om 7 uur gaan we dan het park in.