Excursie Pangalanes kanaal

Vanaf half acht konden we vandaag al ontbijten, ik was zelfs iets eerder omdat het gisteren weer niet laat was geworden. De dame van de lodge stond er wel op dat ik gelijk begon met mijn ontbijt omdat het anders zo lang ging duren voordat iedereen te eten kreeg.

Half negen vertrekken we voor de excursie van vandaag, het Canal des Pangalanes. Een kanaal dat de Fransen hebben laten graven tussen de verschillende meren langs de kust om dienst te dien als transportroute. De zee is namelijk vaak vrij ruw hier dus boten kunnen dan veel beter over een kanaal varen. We doen de trip in een transport boot met een dak erboven, en er gaan inderdaad ook nog wat zakken met spullen mee. Verder zijn er bankjes voor ons langs de randen. Ook mogen we op het dak gaan zitten. Beneden is het wel van een dusdanige hoogte dat de een na de ander zijn kop stoot.

Onderweg zien we eigenlijk niet eens zoveel, een paar uit boomstammen gehouwen lokale kano’s die voornamelijk ook spullen vervoeren, af en toe wat mensen langs de kant, maar bijvoorbeeld nauwelijks vogels. We stoppen bij een klein dorpje waar het halve dorp uitgelopen is voor ons, maar we blijven maar een kwartiertje. Tegen half 12 komen bij een strand tussen de rivier en de zee, we hebben hier een uur om te relaxen voordat het eten klaar is. Een paar reisgenoten gaat zwemmen in de rivier (te veel stroming in zee), anderen lopen een stukje. Vooral pootje baden in de zee is populair. Het loopt wel steil af en is daardoor wat onvoorspelbaar hoe ver de golven komen. Even niet opletten en je bent goed nat.

Het eten bestaat uit vlees (waarschijnlijk weer Zebu), groeten, aardappels en stokbrood. Het is een lekker alleen al snel een beetje koud. Als iedereen uitgegeten is draaien we om en varen terug. Nu begint bij de meeste de verveling wel een beetje toe te slaan want dit hadden we al gezien, dus geen verassingen. Dat in combinatie met de vermoeidheid, temperatuur en gedreun van de motor, en her en der zie ik wat ogen dicht vallen, ook die van mij. Iets over 3 uur zijn we weer terug en rijden we met de bus weer naar het hotel. Daar hebben we een paar uur om te chillen, douchen, etc. Ik werk mijn blog ook even bij en haal mijn was op. 7 uur eten en een of of half 10 vertrekt iedereen naar de kamers. Nog erg vroeg dus ik kijk eerst een aflevering van een serie op mijn tablet voordat ik ga slapen.