Kleine Tsingy

Ik heb prima geslapen vannacht en word 10 voor 6 wakker, vlak voordat de wekker gaat. We bezoeken vandaag de kleine Tsingy die net buiten het hotel ligt. Maar alsnog wil Jolanda zo vroeg mogelijk vertrekken. Dus ontbijt vanaf 6 uur en vertrek gepland om 7 uur. Maar omdat het lang duurt voordat Jolanda alle stempels heeft is het nog half 8 als we vertrekken.

We rijden naar de plaats waar we gisteren met de terreinwagens overstaken en daar stappen we in uitgeholde boomstammen voor een stukje over de rivier. Ik had hier een beetje tegenop gezien, maar ze gebruiken 2 aan elkaar gebonden kano’s met een plank om op te zitten en dat gaat prima. We maken 2 stops bij grotten maar ik ga alleen de eerste in, de tweede was mij iets teveel klauteren. En dat moeten we vandaag nog genoeg. Op Sjef na is iedereen mee, Sjef had ook geen zin in de bootjes en is daarom afgehaakt. We varen terug langs de Tsingy, wat dus een limestone gebied is dat door regen en rivierwater overal is uitgesleten waardoor het er heel gekarteld uit ziet en overal hele scherpe randen heeft. Blijkbaar was dit 170 miljoen jaar geleden een zee en dit is sediment dat jaren lang is opgestapeld. Je zie ook duidelijk lagen in de rotsen.

We beginnen aan de wandeling en al snel zijn het smalle kloven en paadjes over diepe gaten. Na een minuut of 5 komen we al een plek tegen waar ik dus echt niet doorheen kan. Ik doe nog een poging op handen en knieën waar ik later nog spijt van krijg. Uiteindelijk leiden de gidsen met langs een shortcut waarvoor je wel iets meer moet klauteren. De rest van de route gaat wel goed, het is een paar keer net aan maar het gaat. Ik moet wel vaak mijn tas even afgeven aan een reisgenootm en het us vaak met handen en voeten klauteren, maar wel heel erg leuk. We klimmen naar twee uitkijkpunten en bij het afdalen van de tweede ‘voel ik nattigheid’. Blijkt dat mijn broek rond de knie helemaal onder het bloed zit. Blijkbaar waren bij de poging om te kruipen de korstjes van de vorige val er af gekomen. Even provisorisch met Dettol schoongemaakt en er een pleister op geplakt. We zien in het laatste stukje nog een zeldzaam slangetje en dan zijn we weer bij de auto’s.

We krijgen nog een voorlichting over morgen, als we naar de grote Tsingy gaan waar de 4 of 6 uur wandeling die naar de top gaat blijkbaar nog veel moeilijker is en men dan ook een bergbeklimmerstuigje aan moet. Ik ga daar wel voor de korte wandeling die niet de bergen in gaat (de helft van de groep kiest daar ook voor, de andere zijn verdeeld over de 4 en 6 uur wandelingen). Terug in het hotel bestellen we lunch (ook weer met nauwelijks keuze) en lezen we op internet dat er eergisteren, op de weg die wij gisteren heben afgelegd, hier vlakbij een jeep met Nederlanders is overvallen door een groep van 20 mannen met messen en een vrouw in haar gezicht is geschoten met een of ander provisorisch wapen gevuld met maïs en andere rommel. Dat is effe schrikken, nu begrijpen we waarom er gisteren in kolonne hadden moeten rijden.

Na de lunch heb ik mijn knie nog eens schoongemaakt, de was ingeleverd en ben op het terras bij het zwembad een stukje gaan schrijven en lezen. Er was nog een avond excursie om weer kameleons te spotten maar die laat ik aan mij voorbij gaan, net als Patrick en Sandra. We hoorde achteraf dat het ook wat tegenviel. Kwart voor zeven gaan we in het restaurant zitten en geven aan dat ze onze pizza’s, die we vanmiddag al besteld hadden, wel konden gaan klaarmaken. 20 minuten later komt de rest ook terug en tot mijn verbazing komt eerst hun eten op tafel, ook pizza’s (ander type maar toch). Uiteindelijk krijgen de drie die ruim eerder daar zaten pas al laatste hun eten, mijn pizza is er pas kwart over 8, anderhalf uur nadat ik had aangegeven dat ik er klaar voor was. Bizar, op elke andere plek was ik lang weggelopen, maar hier is er geen alternatief om te gaan eten. Na het eten nogv2 spelletjes regenwormen en tegen 10 ga ik weer naar mijn kamer.