Terug naar huis

Het zit er op, om 12 uur moeten we de kamers uit, vanmiddag om 3 uur vertrekken we naar het vliegveld en 18:20 laten we dan Cambodja weer achter ons. Persoonlijk vind ik dat geen fijn schema, liever kom ik mijn bed uit, inpakken, ontbijten en wegwezen. Nu moet je de halve dag nog doorkomen terwijl je eigenlijk niets meer kan doen.

Ik begin dus maar met uitslapen, maar dat hou ik ook niet lang vol. Rond kwart over 7 kom ik toch mijn bed maar eens uit en ga ik eerst nog maar wat op Internet rondkijken, blog van de dag van gisteren afmaken en tegen half negen ga ik eens ontbijten. Bij het miste wat je doet loopt het water alweer over je rug want het is nu, zo vroeg al, ruim over de 30 graden. Na het ontbijt ga ik mijn koffer eens helemaal uitruimen en opnieuw inpakken voor de terugreis. Alle vloeistoffen en scherpe dingen weer uit de rugzak, spijkerbroek en shirt met lange mouwen klaarleggen zodat ik me op het vliegveld kan omkleden, etc. Vervolgens nog even douchen en ik blijf daarna lekker in mijn kamer bij de airco tot ik iets voor 12 mijn koffer naar de receptie breng en mezelf installeer onder een van de ventilatoren.

Om 1 uur nog een laatste keer lunchen met de mensen die er zijn, sommige zijn toch nog de stad in gegaan in die hitte, Yvonne blijft nog 2 dagen maar in een ander hotel, dus daar nemen we rond een uur of 2 ook afscheid van. Jacqueline vertrekt morgen pas, die gaan nog 2 maanden naar Nieuw Zeeland dus ook van haar nemen we hier al afscheid. De bus die ons op moet komen halen blijkt om 3 uur bij het verkeerde hotel te staan, dus pas half 4 staat de bus voor ons klaar (vooral dat laatste half uurtje wachten duurt dan heel lang). Gelukkig kan in op het vliegveld toch nog een plek aan het gangpad krijgen op beide vluchten. Onze eerste vlucht (CZ3064) brengt ons in een uurtje of 3 naar Guangzhou in China (het knooppunt van China Southern, de maatschappij waar we mee vliegen). Daar hebben we 2 uur overstaptijd en blijkt dat de controle heel erg streng is. Voor het eerst in jaren dat ik mijn aansteker moet inleveren. Annet en Frans hadden zo’n glazen bolletje gekocht die je kan schudden voor een sneeuw-effect… moesten ze inleveren want er zat vloeistof in. Carola had een powerbank zonder CE logo… inleveren, mocht niet mee.

Half 12 lokale tijd in China mogen we boarden voor vlucht CZ307) naar Amsterdam en blijken er veel lege plekken in het vliegtuig. Ook de plek naast mij is leeg zodat ik lekker ruim kan zitten en mijn benen goed kan strekken. Helaas zat ik wel op de achterste rij voor de toiletten, waardoor de rugleuning niet helemaal naar achter kan, het altijd druk is, en er een weeïge geur hangt van die toiletten. Ook had ik het idee dat het er kouder was dan elders in het vliegtuig. Ik heb toch af en toe heel even kunnen slapen maar stukjes van meer dan een halfuur waren het niet. Kwart voor 6 vanmorgen stonden we dan weer op het koude en natte Schiphol. We halen de koffers op, ik neem afscheid van reisgenoten en pak de trein naar Almere waar ik zo rond half 8 weer thuis was.